Hoist köper krediter av Dresdner Bank i Tyskland

Report this content

Hoist köper krediter av Dresdner Bank i Tyskland Hoist har ingått ett avtal med den tyska storbanken Dresdner Bank om förvärv av en kreditportfölj med 8 000 krediter. Den sammanlagda kapitalfordran uppgår till ca 450 MSEK (50 MEUR). Affären ökar Hoists antal krediter i Tyskland med ca 4 procent. Portföljen övertas den 1 december 2002 och saknar initialt kassaflöde. Årets resultat kommer därför inte att påverkas. -"Ännu en ny affärsrelation för Hoist, denna gång med Tysklands tredje största bank. Tillsammans med den senaste tidens förvärv innebär detta att vi nu har affärsrelationer med Tysklands samtliga fyra största banker. Vi kan konstatera att utbudet av kreditportföljer är fortsatt stort och att prisbilden alltjämt är intressant. Tack vare utvecklade och effektivare arbetsmetoder kommer Hoist inte att behöva anställa mer personal för att hantera de nya krediterna. Därmed kan en positiv resultateffekt av förvärvet förväntas redan nästa år. Vi har utrymme för fler affärer", säger Hoists VD och koncernchef, Peter Buttenschön. Ytterligare information lämnas av: Peter Buttenschön, VD och koncernchef, telefon 08-555 177 90. Mikael Wirén, styrelseordförande, telefon 08-555 177 90. HOIST - förvärvar och förädlar kreditportföljer bestående av förfallna konsumentkrediter. - har utvecklat ett framgångsrikt koncept att värdera och återvinna värden ur dessa kreditportföljer. - uppnår genom förhandling en lösning som ger kunden möjlighet att bli skuldfri. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/20/20021120BIT00720/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/20/20021120BIT00720/wkr0002.pdf