Delårsrapport januari – juni 2015

Hoist Kredit AB

April–juni jämfört med andra kvartalet 2014

• Inkasserade belopp på förvärvade fordringsportföljer ökade med 36 procent till 834 MSEK (615)
  • Totala intäkter ökade med 34 procent till 539 MSEK (403)
  • EBIT uppgick till 162 MSEK (134)
  • EBIT-marginalen uppgick till 30 procent (33)
  • Resultatet före skatt uppgick till 55 MSEK (58)
  • Förvärv av fordringsportföljer uppgick till 665 MSEK (897)
  • Summa finansiella poster uppgick till –108 MSEK (–76) och är belastat med –3 MSEK (–7) främst avseende säkring av räntor och valutor

30 juni jämfört med 30 juni 2014

• Redovisat värde av förvärvade fordringar1) ökade med 22 procent till 9 040 MSEK (7 386)
  • Brutto 120 månader ERC (Estimated Remaining Collections) ökade med 26 procent till 15 316 MSEK (12 182)
  • Total kapitaltäckningsrelation ökade till 15,28 procent (12,74)
  • Kärnprimärkapitalrelation uppgick till 12,58 procent (9,24)

Händelser efter balansdagen

• Hoist Kredit har den 1 juli 2015 förvärvat en omfattande och diversifierad fordringsportfölj. Den totala investeringen uppgår till 1 256 MSEK

1) Inklusive icke förfallen portfölj av konsumentlån samt portföljer som ingår i joint ventureinnehavet.

Fortsatt stabil resultatutveckling och hög marknadsaktivitet

De senaste årens stabila tillväxt för Hoist Finance fortsatte med god resultatutveckling under andra kvartalet 2015. Såväl inkasserade belopp som nettointäkter från förvärvade fordringsportföljer och totala intäkter var de bästa någonsin. EBIT ökade med 21 procent jämfört med samma period föregående år.

EBIT-marginalen påverkades dock av den ökade grad av legal inkassering som skett i, framför allt, Storbritannien under kvartalet. Detta medför planenligt ökade kostnader i det korta perspektivet.

Hög marknadsaktivitet och det enskilt största förvärvet hittills

Kvartalet har främst kännetecknats av hög marknadsaktivitet med förhandlingar och förvärv på flertalet marknader däribland köp av fordringsportföljer i Polen, Italien och Tyskland. Stort fokus har också legat på förberedelserna inför det betydande förvärvet av Compello i Storbritannien. Samtliga dessa portföljer kommer att generera intäkter från och med tredje kvartalet.

För Hoist Kredit var det väldigt tillfredsställande att den 1 juli kunna genomföra den enskilt största transaktionen hittills genom köpet av skuldhanteringsbolaget Compello Holdings. I förvärvet ingår en diversifierad portfölj med bankfordringar, bestående av drygt en miljon förfallna lån från 19 olika finansiella institutioner, samt ett inarbetat callcenter med 178 anställda. Portföljen har en förväntad inkassering på cirka 2 823 MSEK över 120 månader (ERC) beräknat per 30 juni 2015.

Detta förvärv stämmer väl överens med vår strategi att utveckla och stärka vår position på viktiga marknader. I och med förvärvet får vi också möjligheten att öka den operationella kapaciteten och därmed stärka vår marknadsposition bland renodlade bankkunder i Storbritannien.

Förvärvet kommer inte att ge upphov till någon förvärvsgoodwill då köpeskillingen i sin helhet är relaterad till fordringsportföljer. Investeringen uppgår totalt till 1 256 MSEK.

Sammantaget har Hoist Kredit därmed hittills i år förvärvat port­följer till ett värde av 2,5 miljarder SEK, inklusive Compello, vilket är väl i linje med målsättningen för 2015.

En växande marknad

Tillgången på förfallna konsumentfordringar bedöms vara fortsatt god i takt med att många europeiska banker har ett allt större behov av att avyttra skuldportföljer. Marknaden är liksom tidigare präglad av konkurrens men vi har inte sett någon märkbar förändring i prisbilden under året. Däremot noterar vi en alltmer harmoniserad prisbild mellan länderna.

Strategi för fortsatt lönsam tillväxt

I linje med vår strategi fortsätter vi att säkerställa långsiktig lönsam tillväxt. Strategin bygger på bred geografisk närvaro, en fokuserad förvärvsmodell som grundar sig på väl underbyggda processer och en långsiktig återbetalningsmodell som utgår ifrån rimliga och ömsesidiga överenskommelser.

Liksom tidigare ligger vårt fokus på att fördjupa relationerna med våra partners på de marknader där vi idag är verksamma och på att följa dem in på nya marknader i vår strävan att stärka vår position som en permanent ”work- out unit” (ledande skuldhanteringspartner) till de största internationella bankerna. Vi fortsätter samtidigt att aktivt utvärdera olika möjligheter att gå in i nya delar av Europa.

En viktig del i Hoist Finance strategi är också att ha en väl diversifierad finansiering genom såväl inlåning från allmänheten som genom obligationsmarknaden.

Som kreditmarknadsbolag har Hoist Kredit också god insikt i vad det innebär att verka i en reglerad miljö med intern styrning, riskhantering och kontroll och kan därmed möta sina samarbetspartners högt ställda krav.

Utsikter

Genom en stark finansiell ställning, över 20 års erfarenhet och som ledande partner till många internationella banker är Hoist Kredit väl positionerat för att tillvarata den tillväxt som finns i marknaden. Vi ser också fortsatt goda förvärvsmöjligheter under återstoden av året. Vår bedömning är därför att vi når minst de indikerade förvärvsvolymerna för 2015, det vill säga i linje med eller högre än de senaste åren.

Jörgen Olsson

VD och Koncernchef

Hoist Kredit AB (publ)

Hoist Kredit AB (publ) är ett reglerat kreditmarknadsbolag, och avger därmed finansiella rapporter som följer lagen om årsredovisning i kreditinstitut och värdepappersbolag. För att bedöma resultatet för fordringsförvärv och inkassoverksamhet och för att underlätta jämförelser med branschkonkurrenter, kompletterar Hoist Kredit de lagstadgade finansiella rapporterna med att sammanställa en operativ resultaträkning. Den operativa resultaträkningen innehåller inga justeringar eller ändringar jämfört med resultaträkningen i den lagstadgade finansiella informationen och har upprättats utifrån samma redovisnings- och värderingsprinciper. Hoist Kredit ingår i den koncern och finansiella företagsgrupp där Hoist Finance AB (Publ) är moderbolag (”Hoist Finance”).

Informationen i denna delårsrapport är sådan som Hoist Finance ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 31 juli 2015, kl 08.00 CET.

Anne Rhenman Eklund, Group Head of Communications and IR Hoist Finance

Telefon: +46 (0)8 555 177 45