Nu skippar vi vägkartan – alla vill ha GPS

Den klassiska vägkartan är utdöende, i alla fall om man ska tro försäljningsstatistiken från holiday autos, världens största förmedlare av hyrbilar. De senaste tre åren har uthyrningar med GPS ökat med hela 1400 procent.

Antalet beställda GPS:er hos holiday autos har ökat dramatiskt under de senaste åren. Beställningarna från svenska resenärer ökade med hela 1 400 procent mellan åren 2007-2009. Även detta år ökar beställningarna konstant. – Vi ser att efterfrågan på GPS till hyrbilar ökat enormt de senaste åren och många har det numera som krav när de ska hyra bil, säger Anna Madsen, nordisk marknadschef på holiday autos.
– De vägkartor som oftast finns i hyrbilarna kommer säkert att bli överflödiga i samband med GPS:ernas popularitet.

Att GPS konkurrerat ut vägkartorna märks speciellt i Nordamerika. Vid beställning av hyrbil i USA och Kanada kan man alltid beställa till en GPS. Detta har länge varit standard i Nordamerika, och Europa börjar nu följa efter. På holiday autos ser man positivt på utvecklingen och tror att GPS kan göra bilsemestern roligare. – GPS ger ju så mycket mer än bara vägbeskrivningar med massor av tips om restauranger, golfbanor, slott och andra intressanta platser som man annars kanske hade missat, säger Anna Madsen.

Att semestra med GPS kan också innebära oväntade överraskningar, som ett svenskt par fick erfara förra året när de skulle till den vackra italienska ön Capri men hamnade i Carpi, en industristad i norra Italien. Men trots dråpliga misstag som detta ser holiday autos en ljus framtid för GPS i hyrbilar. – GPS har kommit för att stanna och vi tror att resenärer dessutom värdesätter att slippa den klassiska turiststämpeln där de sitter i bilen med en stor uppfälld vägkarta som sticker ut åt alla håll, säger Anna Madsen. För mer information, vänligen kontakta: Anna Madsen, marknadschef på holiday autos Nordic, 08 5062 1056, 073 0636 305, anna.madsen@holidayautos.se Läs originaltexten på: http://korta.nu/holidayautosGPS Om holiday autos holiday autos är världens största hyrbilsförmedlare med hyrbilar på fler än 5000 destinationer runt om i världen. I Norden finns holiday autos i Sverige, Norge, Danmark och Finland. holiday autos är ett helägt dotterbolag till holiday autos international som ägs av Sabre Holdings, ett av världens största reseföretag.

Taggar: