Populärt att hyra bil i USA under höstlovet

En stark svensk krona har fått fler svenskar att hyra bil i USA på höstlovet – främst på destinationerna Miami och Orlando. Det visar nya siffror från holiday autos. Men det är Malaga som toppar listan över de fem mest populära höstlovsdestinationerna.

Holiday autos, världens största förmedlare av hyrbilar, undersöker inför höstlovet vilka som är de hetaste resmålen för svenskar att hyra bil. Årets lista innehåller två nykomlingar, Miami och Orlando.

– Florida är en exemplarisk hyrbilsdestination med dess avstånd, låga bensinpriser och behagliga trafiktempo, säger Alexandra Rundström Ilonen, Försäljningschef på holiday autos.

– Att trotjänare som Malaga, Alicante och Nice återkommer som populära höstlovsdestinationer kan förklaras med att många svenskar äger bostäder där och reser dit på lov och helger.

Florida hett bland de som hyr bil

Den starka svenska kronan förnyar listan. Två av de nya toppdestinationerna ligger i Florida, Miami och Orlando. Kronans utveckling mot dollarn har gjort att resenärer tjänar tusenlappar på både flyg och hyrbil. Holiday autos tror också att återhämtningen i den svenska ekonomin bidragit till att fler familjer vågar kosta på sig en längre resa.

– I Florida får hyrbilsresenärer dessutom extra valmöjligheter genom att själva välja hyrbilens färg och modell vid flygplatsernas hyrbilsparker, säger Alexandra Rundström Ilonen.

De fem populäraste destinationerna på höstlovet 2010

(förra årets placering inom parentes)

1. 1.     Malaga (1)
  2. 2.     Orlando (ny)
  3. 3.     Alicante (5)
  4. 4.     Miami (ny)
  5. 5.     Nice (2)

För mer information, kontakta:

Alexandra Rundström Ilonen, Försäljningschef på holiday autos, alexandra.rundstrom@holidayautos.se, 0733 506 218.

Läs originaltexten på: http://www.holidayautos.se/Pages/PressArchive/host101029/Default.aspx

Om holiday autos
holiday autos är världens största hyrbilsförmedlare med hyrbilar på fler än 5000 destinationer runt om i världen. I Norden finns holiday autos i Sverige, Norge, Danmark och Finland. holiday autos är ett helägt dotterbolag till holiday autos international som ägs av Sabre Holdings, ett av världens största reseföretag. www.holidayautos.se

För mer information, kontakta:
Anna Madsen, marknadschef - holiday autos nordic 08 5062 1056
anna.madsen@holidayautos.se