Slingriga bergsvägar värst enligt semestersvensken

Holiday Autos, världens största förmedlare av hyrbilar, har undersökt vilka vägar som svenskar har svårast för på semestern. Och värst är slingriga bergsvägar, visar undersökningen.

-  Det är intressant eftersom många av de semesterorter som svenskar älskar just har slingriga bergsvägar, exempelvis Sardinien, säger Eva Magnusson-Bowring, Nordisk marknadschef för Holiday Autos.

-  Samtidigt finns det nästan alltid någon alternativ väg där det inte är ett hundra meters stup jämte vägkanten.

Undersökningen visar också att många svenskar tycker det är jobbigt med vägar som har fri hastighet. Samtidigt stressas få av motorvägar med många filer.

-  Svenskar är nog relativt duktiga på att hålla hastighetsgränser och då kan det bli en väldig omställning när man helt plötsligt får köra så snabbt man vill, säger Eva Magnusson-Bowring.

Här är Holiday Autos bästa tips för att köra på smala slingriga bergsvägar

1.  Kolla luftrycken i däcken och tanka innan. Det finns få bensinstationer i bergen.

2.  Drick vatten och ta pauser. Slingriga bergsvägar tröttar.

3.  Undvik att köra för nära mittlinjen i kurvor.

4.  Växla ned i nedförsbackar istället för att ligga på bromsen.

5.  Oasfalterade vägar ger ofta sämre grepp - ta kurvor försiktigt.

Från undersökningen:

Vilken tycker du är den värsta sortens vägar?

-  Motorvägar med fler än två filer – 14 procent

-  Smala slingriga bergsvägar – 56 procent

-  Motorvägar med fri hastighet – 30 procent

Holiday autos undersökning genomfördes under 2012 och besvarades av 3360 svenskar.

För mer information, vänligen kontakta: Richard Yams,richard.yams@bm.com, Tel: 076 546 12 09

Om Holiday

AutosHoliday Autos är världens största hyrbilsförmedlare med hyrbilar på fler än 5000 destinationer runt om i världen. I Norden finns Holiday Autos i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Holiday Autos är ett helägt dotterbolag till Holiday Autos international som ägs av Sabre Holdings, ett av världens största reseföretag. www.holidayautos.se.

Taggar: