Verdens største vil bli verdens enkleste

holiday autos, verdens største formidler av leiebiler, satser også på verdens enkleste bilutleie. Med omfattende forbrukertester har selskapet i en periode på over ett år undersøkt hvordan kundene oppfører seg når de skal leie bil på nettet. Målet har vært å skape et system som alle kan bruke.

– Internett er vår primære kanal og blant våre brukere finnes det kunder med både mye og lite datakunnskap. Vi vil det skal være enkelt for alle å bestille en leiebil, sier Anna Madsen, Markedssjef i Holiday Autos.

De studier som ble gjennomført i bruker- og instruksjonsstudier viste at selskapets hjemmeside inneholdt deler som kunne være forvirrende for brukeren og som gjorde bestillingsprosessen vanskeligere. Hjemmesiden hadde også mange bransjeuttrykk som var ukjente for personene som var med på testene. – Av og til er det lett å bli blind å tro at alle mennesker vet nøyaktig hva som menes med "voucher" eller "walk-in", sier Anna Madsen –Studiene har gitt oss en mulighet til å finne en talemåte og et ordvalg som er lett å ta til seg for alle våre målgrupper.
Testene ble utført av interaksjonsdesigneren og brukervennligshetskonsulten Mårten Angner med hjelp av eye-trackingutstyr fra Tobii Technology. Utstyret gjorde det mulig å forta en grundig vurdering av hvordan ulike brukere tok til deg informasjonen på siden.

Reduserte tiden med to tredjedeler Studier av bestillingsflyten viste at kunder i den tidligere versjonen brukte mer tid enn ønskelig på å gjennomføre en bestilling. Men etter at alle bestillingsformulær gjennomgikk et omfattende forenklingsarbeid kunne gjennomsnittstiden reduseres med to tredjedeler. Resultatet ble også et mer tydeligere system med logiske bestillingssteg og tydeligere, mer hverdagslig språk, uten bransjesjargong. Den nye hjemmesiden passer også for de som ikke er kjent med datamaskiner, bilutleie og e-handel.
– Vi vil vise at vi verdsetter våre kunders tid og derfor føles det fantastisk å kunne forkorte bestillingstiden til en tredjedel. – Dette er en vinn-vinn situasjon. Våre kunder blir fornøyde og vi får flere kunder som kommer tilbake, sier Anna Madsen.

Oppfordring til reisebransjen Holiday Autos håper at forbrukertestene og arbeidet med brukervennligheten skal få større gjennomslag i reisebransjen fremover.
– I reisebransjen foretas de fleste bestillinger online og derfor er det trist at man stadig støter på system som gjør en forvirret, sier Anna Madsen.
For mer informasjon, kontakt: Anna Madsen, Markedssjef hos holiday autos. anna.madsen@holidayautos.se, 073 063 63 05.
http://www.holidayautos.no/Pages/PressArchive/nysite101027/Default.aspx Om holiday autos holiday autos er verdens største leiebilformidler med leiebiler på flere enn 5000 destinasjoner rundt omkring i verden. I Norden finnes holiday autos i Sverige, Norge, Danmark og Finland. Holiday autos er et heleid datterselskap av holiday autos international som eies av Sabre Holdings, et av verdens største reiseselskap. www.holidayautos.no