EUs sänkta roamingpriser innebär inte billig utlandssurf

De nya roamingpriserna från EU som börjar gälla från och med idag innebär en stor sänkning av priset på mobilsurf i utlandet. Trots detta är det fortfarande upp till 25 gånger dyrare än vad det är att surfa med telefonen hemma i Sverige.

Idag träder EUs nya regelverk gällande priser för telefoni och mobilsurf i kraft. De nya pristaken ska innebära en sänkning med över 50% av kostnaden för mobilsurf på utlandssemestern. Det här är en positiv nyhet så här i semestertider, om operatörerna följer dessa regler. Trots sänkningen bör man hålla koll på sitt mobilanvändande i utlandet. Även med de nya roamingpriserna kan det vara upp till 25 gånger dyrare att surfa utomlands än vad det är hemma eller med en lokal operatör.

- Eftersom roamingkostnaderna fortfarande kan hamna på flera tusen kronor så har många resenärer lagt sig till med ett beteende som skiljer sig mycket från hur de beter sig hemma. Det är synd då det ofta är på utlandsresan som behovet av att använda den mobila GPSen eller lusten att ladda upp foton till Instagram är som störst för många, säger Emma Heimonen, VD HolidayPhone.

Det finns flera lösningar på hur du kan använda mobilen precis som vanligt på semestern utan att begränsa ditt beteende, beroende på vilken typ av resenär du är. En av de bästa lösningarna för dig som är borta en längre tid och inte vill begränsa ditt surfande är ett lokalt SIM-kort.

Med ett förbetalt kontantkort från det land du ska semestra i får du den lokala taxan och den liknar oftast priserna vi är vana vid hemifrån. Du har möjlighet att använda telefonen precis som vanligt utan att bli begränsad av varken kostnad eller små data mängder.

Så här håller du dig bäst uppkopplad i utlandet:

Hemmaoperatörernas utlandspaket
Utmärkt för dig som är borta någon dag och inte har ett behov av att surfa mer än att hitta det allra nödvändigaste.
Tänk på: Om du köper flera av dessa ”dagspass” så blir kostanden snabbt högre än du tänkt dig.

Gratis Wifi
Det här är en bra lösning för dig som ska resa under en kortare tid och klarar dig med tillfälliga uppkopplingar.
Tänk på: WiFi-nät kan vara osäkra och kan användas för att lagra din information. Använd inte publika nätverk när du hanterar känslig information så som jobbmail eller lösenord.

Lokala SIM-kort
Det här är det mest kostnadseffektiva alternativet för dig som ska vara borta en vecka eller mer och vill kunna bete dig som vanligt med din mobil.
Tänk på: Det finns många olika SIM-kort och det kan vara svårt att veta vilket man ska ha. Beställ ett SIM-kort som levereras direkt hem till brevlådan innan din resa (t.ex från www.holidayphone.se ), eller sök efter bra alternativ på internet innan du letar upp en lokal återförsäljare på din destination, så sparar du semestertid.

------------------------

Källor:
http://www.tele2.se/abonnemang/volym/ (3 GB)

För mer information kontakta:
Emma Heimonen, VD HolidayPhone, emma.heimonen@holidayphone.com
Melina Hägglund, marknads- och kommunikationsansvarig, 070 606 88 41, melina.hagglund@holidayphone.com

Om HolidayPhone (www.holidayphone.se)

HolidayPhone hjälper internationella resenärer att ta med sig sin uppkopplade livsstil utomlands, till ett pris som alltid är bättre än hemmaoperatörerna. Företaget erbjuder roamingfria tjänster för mobilsurf, samtal och sms i ett 30-tal länder. Bolaget verkar under varumärket HolidayPhone på den nordiska, brittiska, amerikanska, tyska, franska och australiensiska marknaden. HolidayPhone har 8 e-handelsbutiker på 6 olika språk. Det svenska bolaget är privatägt och huvudkontoret ligger i Stockholm.

Följ HolidayPhone på Twitter (@holidayphone), Facebook och LinkedIn.

Citat

Emma Heimonen, VD HolidayPhone