Så mycket utlandssurf får du för pengarna

De flesta av oss vet att det är dyrt att mobilsurfa utomlands och vi får SMS från våra operatörer med erbjudande om surfpaket. Men hur mycket surf får man egentligen för sina pengar?

Konsumentverket, Post-och telestyrelsen samt Telekområdgivarna gick nyligen ut med bra tips på vad man bör tänka på när man använder sin telefon under sommarsemestern. En av de sakerna som de nämner är just operatörernas utlandspaket. Dessa är utmärkta för en resenär som ska vara bortrest en kortare tid eller som förbrukar väldigt lite data. För en semesterfirare som planerar att vara borta en vecka eller mer och vill kunna använda sin telefon som vanligt kan det i slutändan bli väldigt dyrt - även med dessa utlandspaket.

- De svenska operatörernas utlandspaket, som ofta annonseras som billiga, blir sällan speciellt billiga för den genomsnittliga resenären. Deras maxtak för surf är väldigt låg och det framgår oftast inte hur lite 20 MB egentligen är, säger Emma Heimonen, VD för HolidayPhone.

För att priserna inte ska skena iväg med dessa utlandspaket krävs ofta att man snålar på mobilsurfen och möjligheten att använda telefonen som vanligt på semestern kan man glömma.

- Även om man väljer att koppla av från jobbmailen på semestern är det många som har ett behov av att använda sin mobilsurf. Man behöver kartfunktioner i större utsträckning än hemma för att hitta rätt, man vill läsa omdömen om restauranger och man vill såklart dela med sig av sina semesterbilder. Det borde vara en självklarhet att kunna använda sin telefon som vanligt, även utomlands, fortsätter Emma Heimonen.

Det är inte alltid lätt att förstå hur mycket utlandssurf man får för pengarna eller hur mycket surf man egentligen använder. Till exempel med Telias utlandspaket till USA kan du ringa ett videosamtal med Skype till familjen där hemma i ungefär 2,5 minuter innan du förbrukat din dagskvot och det kostar dig alltså 69 kr. Bestämmer du dig för att skicka några email på semestern i alla fall så kan du skicka ungefär 12 email eller så kan du spendera 20 minuter på sociala medier - sen är din surf slut.

När man förstår hur mycket eller lite surf man får från de olika operatörerna är det enklare att besluta vilket alternativ som passar ens egna behov bäst. Så hur mycket utlandssurf får du?

För mer information kontakta:
Emma Heimonen, VD HolidayPhone, emma.heimonen@holidayphone.com
Melina Hägglund, Marknads- och kommunikationsansvarig, 070 606 88 41, melina.hagglund@holidayphone.com

Om HolidayPhone (www.holidayphone.se)
HolidayPhone hjälper internationella resenärer att ta med sig sin uppkopplade livsstil utomlands, till ett pris som alltid är bättre än hemmaoperatörerna. Företaget erbjuder roamingfria tjänster för mobilsurf, samtal och sms i ett 30-tal länder. Bolaget verkar under varumärket HolidayPhone på den nordiska, brittiska, amerikanska, tyska, franska och australiensiska marknaden. HolidayPhone har 8 e-handelsbutiker på 6 olika språk. Det svenska bolaget är privatägt och huvudkontoret ligger i Stockholm.

Följ HolidayPhone på Twitter (@holidayphone), Facebook och LinkedIn.

Citat

De svenska operatörernas utlandspaket, som ofta annonseras som billiga, blir sällan speciellt billiga för den genomsnittliga resenären. Deras maxtak för surf är väldigt låg och det framgår oftast inte hur lite 20 MB egentligen är.
Emma Heimonen, VD HolidayPhone
Även om man väljer att koppla av från jobbmailen på semestern är det många som har ett behov av att använda sin mobilsurf. Man behöver kartfunktioner i större utsträckning än hemma för att hitta rätt, man vill läsa omdömen om restauranger och man vill såklart dela med sig av sina semesterbilder. Det borde vara en självklarhet att kunna använda sin telefon som vanligt, även utomlands.
Emma Heimonen, VD HolidayPhone