• Holmen Iggesund/

Holmen Iggesund och Yangi® inleder samarbete för att utforska innovativa och hållbara förpackningskoncept för kosmetikaindustrin

Report this content

Holmen Iggesund, som producerar meningsfulla förpackningslösningar av premiumkartong och Yangi®, banbrytande inom förpackningslösningar baserade på torrformningsteknologi, har ingått ett långsiktigt avtal för att utforska möjligheterna med en ny typ av hållbart förpackningsmaterial. De två företagen kommer i nära samarbete och tillsammans med andra varumärken, att utforska möjligheter inom biobaserade och förnybara förpackningar för kosmetika- och skönhetsindustrin.

Att förse markanden med hållbara förpackningar av hög kvalitet är en ständigt pågående resa. Det som fungerar bra idag, kommer kanske inte att vara tillräckligt imorgon. Att gå från fossilbaserade till förnybara material är avgörande för framtiden, och att välja rätt material för förpackningar är ett effektivt sätt att minska klimatavtrycket. Något som är enormt viktigt för både varumärken och konsumenter.

Holmen Iggesund och Yangi® ser framåt och samarbetar för att utforska hållbara förpackningslösningar. Fokus för samarbetet ligger främst på att ersätta hårdplast med alternativa förnybara material i skönhets- och kosmetikaförpackningar som refill-, test- och innerförpackningar och andra användningsområden inom segmentet.

Holmen Iggesund kommer att leverera fiberbaserat material för att garantera premiumkvalitet.

”Det är viktigt att snabbt göra förpackningar ännu mer hållbara och meningsfulla, och på Holmen Iggesund ser vi fördelarna med att samarbeta med andra för att lösa utmaningar ännu snabbare”, säger Hein van den Reek Director Future Packaging, Holmen Iggesund. ”Samarbetet syftar till att hjälpa varumärken inom skönhet och kosmetika att ge sina kunder det de kräver: hållbara förpackningar. Vi på Holmen Iggesund är alltid intresserade av de senaste idéerna och nya, potentiella möjligheter för meningsfulla förpackningslösningar, som vårt Conic-koncept som vi lanserade 2021”, avslutar Hein.

Hein van den Reek, Director Future Packaging Holmen Iggesund​​

Yangi® kommer att bidra med sin revolutionerande fiberbaserade torrformningsteknologi, och resurser för forskning och utveckling, för att vidareutveckla befintliga och framtida lösningar för förpackningstillverkare och varumärken.

”Att leverera hållbara lösningar som eliminerar användningen av fossila bränslen och minskar koldioxidavtrycket för ett varumärkes förpackningar, är avgörande för att bygga varumärkeslojalitet”, säger Anna Altner, grundare av Yangi®. ”Vår fiberbaserade torrformningsteknik skapar en unik möjlighet att övergå till mer resurs- och kostnadseffektiva förpackningar som är förnybara och återvinningsbara. Samarbetet möjliggör ett starkt erbjudande som kopplar samman hela förpackningsvärdekedjan, från råmaterial till färdig förpackning”, avslutar Anna.

Anna Altner, grundare av Yangi®

Samarbetet initierades och kommer att faciliteras av FutureLab & Partners, en teknisk accelerator som möjliggör övergången från icke förnybara till förnybara material genom gemensamma utvecklingsprojekt med kosmetika- och skönhetsvarumärken.

Holmen Iggesund
Hein vad den Reek, Director Future Packaging Holmen Iggesund
hein.van-den-reek@holmen.com

Yangi®
Maxine Genier, Communications Manager Yangi
maxine.genier@yangi.se

FutureLab & Partners
Liselotte Tingvall, Head of FutureLab
liselotte.tingvall@futurelabandpartners.com

About the partners

Holmen Iggesund is the premium paperboard company for purposeful solutions. We invite our customers and partners to be part of creating the next generation of sustainable packaging solutions and graphical applications together with us.

We are part of the Holmen Group, relying on our own sustainably managed forests to ensure a renewable material for centuries to come.
www.iggesund.com

Yangi® is reshaping the world of packaging through their revolutionary technology and next-generation fibre-based solution. Emerging from 10 years of R&D within its sister company, The Loop Factory®, they are your pioneering innovation partner in dry forming technology. By offering an open-source turn-key machine platform to packaging manufacturers, Yangi® is now an established partner within the dry formed fibre industry.
www.yangi.se

FutureLab & Partners has an ambition to accelerate the shift from yesterday’s non-renewable and linear systems into the future circular and value-generating systems by collaborating with the right partners today. The FutureLab model shares risk and reward with its partners by investing time, resources and capital.
www.futurelabandpartners.com

Citat

Det är viktigt att snabbt göra förpackningar ännu mer hållbara och meningsfulla, och på Holmen Iggesund ser vi fördelarna med att samarbeta med andra för att lösa utmaningar ännu snabbare. Samarbetet syftar till att hjälpa varumärken inom skönhet och kosmetika att ge sina kunder det de kräver - hållbara förpackningar. Vi på Holmen Iggesund är alltid intresserade av de senaste idéerna och nya, potentiella möjligheter för meningsfulla förpackningslösningar, som vårt Conic-koncept som vi lanserade 2021.
Hein van den Reek, Director of Formables
Att leverera hållbara lösningar som eliminerar användningen av fossila bränslen och minskar koldioxidavtrycket för ett varumärkes förpackningar, är avgörande för att bygga varumärkeslojalitet. Vår fiberbaserade torrformningsteknik skapar en unik möjlighet att övergå till mer resurs- och kostnadseffektiva förpackningar som är förnybara och återvinningsbara. Samarbetet möjliggör ett starkt erbjudande som kopplar samman hela förpackningsvärdekedjan, från råmaterial till färdig förpackning.
Anna Altner, grundare av Yangi®