• Holtab/

Ungdomar underkänner föräldrarna och tror på sig själv när det kommer till att rädda klimatet

Report this content

Två av tre av ungdomarna tycker att föräldragenerationen har gjort för lite eller ingenting alls. Lika stor andel tycker att de själva har mycket eller ganska goda möjligheter att själva påverka utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle. Bland sju av tio ungdomar är ett sätt att påverka utvecklingen att i framtiden jobba för en arbetsgivare som är engagerad i hållbarhetsfrågor. Det framgår av attitydundersökningen som Holtab presenterar i Framtidsrapporten 2021.

– Det är rätt av ungdomar och unga vuxna att ställa krav på sina framtida arbetsgivare. Vi på Holtab tar vårt ansvar genom att optimerar våra processer för att minska energiförbrukningen. Inom några år kommer vi själva att producera 100 procent förnybar el till vår egen verksamhet i småländska Tingsryd, säger Patrik Persson, vd för Holtab.

Ungdomar anser att politiker och företag har störst ansvar och möjligheter
Mellan 70 och 80 procent av de som deltagit i Ungdomsbarometerns studie tycker att politiker och företag har det största ansvaret och de största möjligheterna för att göra Sverige till ett land som är miljö- och klimatmässigt hållbart.

– Detta är ett ansvar som det svenska näringslivet måste ta och Holtab vill vara ledande i omställningen av svensk industri. Just nu deltar vi bland annat i arbetet med att ta fram elvägar i Sverige, säger Patrik Persson.

Nio av tio ungdomar och unga vuxna tycker att det är mycket eller ganska viktigt att Sverige blir ett mer hållbart samhälle.

Unga vill se skärpta straff för miljöbrott
Två aktuella klimatpolitiska åtgärder som får stöd av en klar majoritet av de svarande i Ungdomsbarometerns attitydundersökning är att skärpa straffen för företag och personer som begår miljöbrott (79 procent) och att bygga nya järnvägar för höghastighetståg (60 procent). Framtidsrapporten visar också att 40 procent av de svarande ungdomarna vill sätta ett slutdatum för användningen av bensin- och dieseldrivna bilar inom EU och att 39 procent vill höja klimatskatten på flyg.

Framtidsrapporten 2021 från Ungdomsbarometern och Holtab.

Mer om Ungdomsbarometerns attitydundersökning
503 personer mellan 15 och 24 år svarade på attitydundersökningen.
• 91 procent tycker att det är mycket eller ganska viktigt att Sverige blir ett mer hållbart samhälle.
• 4 procent svarade att deras föräldrars generation gjort tillräckligt för att göra Sverige till ett mer hållbart land.
• 67 procent svarar att föräldragenerationen har gjort för lite eller ingenting alls.
• 67 procent ser mycket eller ganska goda möjligheter att själva påverka utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle.
• 80 procent anser att politikerna hör till de som har störst ansvar för att se till att Sverige blir ett mer miljö- och klimatmässigt hållbart land. 73 procent anser att företagen har det ansvaret.
• 73 procent anser att politikerna hör till de som har störst möjligheter att göra Sverige till ett mer miljö- och klimatmässigt hållbart land. 70 procent anser att företagen har störst möjligheter.
• 69 procent av ungdomarna tycker det är mycket eller ganska viktigt att jobba för en arbetsgivare som är engagerad i hållbarhetsfrågor.

Patrik Persson, vd, 0477-550 04, patrik.persson@holtab.se
Sandra Fridenborn, kommunikatör, 0477-550 00, sandra.fridenborn@holtab.se

Mer fakta om Holtab
Holtab i Tingsryd i Småland är en av Nordens ledande tillverkare av kundanpassade produkter för kraftöverföring som till exempel nätstationer, fördelningsstationer, teknikhus och lågspänningsställverk. Företaget har omkring 150 anställda som bland annat jobbar som elektriker, montörer, ingenjörer, projektledare och konstruktörer. Tillverkningen sker på plats i fabriken i Tingsryd, så kallad prefabricerad produktion.