Ungdomar underkänner sina föräldrars arbete för ett hållbart samhälle

Report this content

Bara fyra procent av Sveriges ungdomar och unga vuxna tycker att deras föräldrageneration har gjort tillräckligt för att Sverige ska bli mer hållbart. Det visar en attitydundersökning som Ungdomsbarometern har gjort på uppdrag av elteknikföretaget Holtab.
– Det är bara att konstatera. Vi som är vuxna i dag behöver göra mycket mer i arbetet för ett hållbart samhälle för att vinna våra ungdomars förtroende, säger Patrik Persson, vd för Holtab.

Nio av tio ungdomar tycker att det är mycket eller ganska viktigt att Sverige blir ett mer hållbart samhälle och sju av tio ungdomar svarar att det är viktigt att jobba för en arbetsgivare som engagerar sig i miljö-, klimat- och hållbarhetsfrågor.

– Det är rätt av dem att ställa krav på sina framtida arbetsgivare. Dagens ungdomar vill göra en insats för klimatet både på jobbet och på fritiden, säger Patrik Persson.

67 procent av ungdomarna svarar i undersökningen att föräldragenerationen har gjort för lite eller ingenting alls för att göra Sverige mer hållbart.

Ungdomar ser egna möjligheter att påverkar utvecklingen
Lika stor andel tycker att de har mycket eller ganska goda möjligheter att själva påverka den utvecklingen. Det största ansvaret och de största möjligheterna för att göra Sverige till ett land som är miljö- och klimatmässigt hållbart anser däremot mellan 70 och 80 procent av ungdomarna att politiker och företag har.

– Detta är ett ansvar som det svenska näringslivet måste ta och Holtab vill vara ledande i omställningen av svensk industri. Vi som jobbar med att göra det elektrifierade samhället möjligt har ett ansvar för att det arbetet sker på ett hållbart sätt, säger Patrik Persson.

I dag täcker Holtabs egna solcellsanläggning 20 procent av företagets elförbrukning. Målet är att vara självförsörjande på förnybar el 2025 och efter det vara nettoproducent.

– Vi optimerar hela tiden våra processer i produktionen för att minska både energiförbrukningen och utsläppen från våra transporter. Vi ser också över vilka material som vi använder i vår produktion. Sedan handlar det om att ta fram lösningar för att förbättra effektiviteten i elnätet och för energilagring, säger Patrik Persson.

Stort stöd för höghastighetståg
Två aktuella klimatpolitiska åtgärder får ett klart stöd av en majoritet av ungdomarna. Det handlar om att skärpa straffen för företag och personer som begår miljöbrott och att bygga nya järnvägar för höghastighetståg.

När det gäller frågan att bygga ut kärnkraften är opinionen bland ungdomarna delad. 37 procent vill bygga ut medan 23 procent tycker att det är ett dåligt förslag. Bland killarna är en majoritet, 52 procent, för en utbyggnad av kärnkraften.

Frågan om att sätta ett slutdatum för användningen av bensin- och dieseldrivna fordon inom EU delar också ungdomarna. 40 procent tycker att förslaget är bra, medan 28 procent ogillar förslaget.

Framtidsrapporten 2021 från Ungdomsbarometern och Holtab.

Mer om Ungdomsbarometerns undersökning

503 personer mellan 15 och 24 år svarade på attitydundersökningen.
• 91 procent tycker att det är mycket eller ganska viktigt att Sverige blir ett mer hållbart samhälle.
• 4 procent svarade att deras föräldrars generation gjort tillräckligt för att göra Sverige till ett mer hållbart land.
• 67 procent svarar att föräldragenerationen har gjort för lite eller ingenting alls.
• 67 procent ser mycket eller ganska goda möjligheter att själva påverka utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle.
• 80 procent anser att politikerna hör till de som har störst ansvar för att se till att Sverige blir ett mer miljö- och klimatmässigt hållbart land. 73 procent anser att företagen har det ansvaret.
• 73 procent anser att politikerna hör till de som har störst möjligheter att göra Sverige till ett mer miljö- och klimatmässigt hållbart land. 70 procent anser att företagen har störst möjligheter.
• 69 procent av ungdomarna tycker det är mycket eller ganska viktigt att jobba för en arbetsgivare som är engagerad i hållbarhetsfrågor.
• 79 procent vill se skärpta straff för företag och privatpersoner som begår miljöbrott.

Patrik Persson, vd, 0477-550 04, patrik.persson@holtab.se
Sandra Fridenborn, kommunikatör, 0477-550 00, sandra.fridenborn@holtab.se

Mer fakta om Holtab
Holtab i Tingsryd i Småland är en av Nordens ledande tillverkare av kundanpassade produkter som till exempel nätstationer, fördelningsstationer, teknikhus och lågspänningsställverk. Företaget har omkring 150 anställda som bland annat jobbar som elektriker, montörer, ingenjörer, projektledare och konstruktörer. Tillverkningen sker på plats i fabriken i Tingsryd, så kallad prefabricerad produktion.