Home Capital investerar 60 miljoner NOK i Nordisk Industriutvikling AS

Report this content

Nordisk Industriutvikling AS har genomfört en riktad emission om MNOK 60 till Home Capital AS, ett helägt dotterbolag till Home Capital AB. Emissionen stärker kapitalbasen i Nordisk Industriutvikling och utgör därmed en god grund för vidare investeringar inom främst energi och förnyelsebar energi.

- Home Capital är ett av Norges mest spännande kapitalförvaltningsbolag som ställer höga krav på sina portföljinvesteringar. Vi är därför mycket nöjda över att få in Home Capital som ägare och ser fram emot att utveckla våra engagemang, särskilt inom förnyelsebar energi, säger Ove Gusevik, verkställande direktör i Nordisk Industriutvikling.

Nordisk Industriutvikling har fram till nu ägts av Ove Gusevik och har ägarintressen i bolag som Nordisk Energiförvaltning, Metallkraft och Norsk Kraft. Bolaget är också delägare i de norska börsnoterade bolagen Synnøve Finden och Simrad Optronics.

- Home Capital gör huvudsakligen strategiska och långsiktiga investeringar inom områden där vi ser en betydande potential för värdeskapande. Nordisk Industriutvikling har betydande kompetens inom kraft- och energisektorn och vi har stor tro på att bolaget kommer att kunna vara ett viktigt bidrag i en bransch med stor tillväxt, säger Petter A. Stordalen, verkställande direktör i Home Capital.