Home Properties förvärvar Quality Hotell 11

Report this content

Home Properties har idag tecknat ett avtal med KjempeStorFart AB om förvärv av fastigheten Göteborg Sannegården 28:23 i Göteborg. Förvärvspriset för fastigheten uppgår till cirka 600 MSEK med en direktavkastning på drygt 6 procent. Tillträde beräknas ske den 1 januari 2009.

Fastigheten som tidigare var gamla Eriksbergsvarvet omvandlades 1993 till ett modernt hotell samt Eriksbergshallens kongresscenter. Fastigheten består av 15 800 kvm hotell fördelat på 260 rum, kontor om 9 800 kvm samt Eriksbergshallen om 5 300 kvm.

KjempeStorFart AB är ett helägt dotterbolag till Home Invest vilket innebär att affären ska godkännas på en bolagsstämma i Home Properties. Bolagsstämman kommer att hållas den 19 december i Stockholm.

”Det här är en bra och spännande affär främst med tanke på fastighetens utvecklingspotential och hela områdets pågående utveckling”, säger Clas Hjorth, VD på Home Properties.

Stockholm den 28 november 2008
Home Properties AB (publ)

För ytterligare information kontakta:

Clas Hjorth, VD, tel +46 8 446 59 71
E-post: clas.hjorth@homeproperties.se

Detta och tidigare pressmeddelanden finns även på www.homeproperties.se

Ekonomisk information från Home Properties lämnas vid följande tillfällen:
Bokslutskommuniké 2008 Onsdagen den 28 januari 2009

Kort om Home Properties
Home Properties, som äger och aktivt förvaltar hotellfastigheter, är ett av de ledande hotellfastighetsbolagen i Norden. Fastighetsbeståndet per den 28 november 2008 består av totalt 23 fastigheter, varav 18 hotellfastigheter och en projektfastighet i Sverige samt fyra hotellfastigheter i Norge. Det totala antalet hotellrum uppgår till cirka 2 800. Home Properties är noterat på listan för medelstora bolag vid OMX Nordic Exchange Stockholm AB under beteckningen HOPR.