• HomeAway/

Skidåkning för hela familjen. HomeAway tipsar om de bästa semesterhusen och stugorna på de mest familjevänliga skidorterna.

Report this content

Frankfurt, 14.01.2016 - Snön gnistrar, du följer pisten med blicken ner mot bergets dal - och där bär det iväg nedför backen! Frihetskänslan på ett par skidor är svårslagen och för många är den vinterns höjdpunkt. Både barn och vuxna blir lyckliga av den första snön, även om en del föräldrar kan bli något bekymrade för de höga kostnaderna vintern bär med sig med alla inköp av vantar, mössor, halsdukar och vinterkläder. Dessutom blir allt ofta intryckt i ett alldeles för litet hallutrymme. I välplanerade och prisvärda semesterhus och lägenheter är allt optimerat för vinteraktiviteter och dessa har mycket plats för all utrustning. Semesterhusportalen HomeAway har gjort en topplista för semesterhus och skidstugor i familjevänliga skidorter.

Almenwelt Lofer, Salzburger Land: Världens första barnsäkra sittlift

Skialm Lofer i Saalachtal är en av de mest familjevänliga skidorterna. Här finns världens första barnsäkra sittlift med självstängande bygel, skyddshuv, säten och fotstöd. För nybörjaråkarna finns det ett transportband med tak vid barnområdet och de mer erfarna åkarna kan leka och trixa i någon av ortens två “funslopes”. Barnens glädje och framsteg kan enkelt delas med familj och vänner där hemma tack vare att kostnadsfritt WiFi erbjuds på flera platser. Skidbussen avgår precis bredvid "Haus Alpenblick" i Lofer. Trevåningshuset har plats för tre till sju personer och finns tillgängligt från ca. 806 SEK per natt. www.homeaway.se/2331661

Oberstdorf, Allgäu: Tysklands största skidområde

I mitten av rofyllda Allgäu ligger Tysklands största skidområde. I familjefavoriten Söllereck har världsmästaren i störtlopp, Hansjörg Tauscher, lärt sig konsten att åka snabbast. Här väntar tio pister och tre skidskolor för de besökare som önskar finslipa sin teknik. För mer spänning finns också en Wellenbahn och den så kallade "Easy-Jip-Parken", där åkare kan testa nya tricks. Speciellt uppskattade aktiviteter för de minsta är Airboarding, Igloo-bygge och bus i en roligt utrustad vinterlekpark. Familjen kan sedan återhämta sig från en dag fylld av aktiviteter och upplevelser i den perfekta lägenheten "Alpenblick“. Lägenheten har ett eget garage, två balkonger, golvvärme och stort hörnbadkar. Här kan fyra personer njuta av härliga semesterdagar från ca. 7021 SEK per vecka: www.homeaway.se/2125324

Alpe di Siusi, Italien: Europas största skidområde med barnsäkra bergbanor

I den sydtyrolska skidorten är familjer lika välkomna som i resten av Italien. Seiser Alm är den största bergsplatån i Europa och har tack vare sina barnsäkra skidliftar blivit en av de mest familjevänliga skidorterna i området Dolomiterna. I backarna möter ortens maskot, Hexe Nix, upp och lär ut första hjälpen eller annat som är viktigt att tänka på för en säkrare skidsemester. Under tiden barnen roar sig i lekparker med tunnlar, magiska mattor, ishallar och hoppborgar, kan de vuxna njuta av Sella Ronda, den berömda rundturen vid Sella. Efter en dag fylld med strapatser kan hela familjen slappna av i det nyrenoverade lägenhetshotellet "I Schlernhof" i Fiè med sin smakfulla inredningsmix av lyx och lantligt. Här kan upp till fyra personer bo från ca. 1612 SEK per natt : www.homeaway.se/2395381

Zillertal, Tyrolen: Harakiri för adrenalinsökare

I Zillertal finns det många skidorter att välja på exempelvis Zillertal Arena, Mayrhofen och Hintertux-glaciären. Den sistnämnda är Österrikes enda glaciär för skidåkning året runt och erbjuder världens första bergbana med plats för tio personer. Mayrhofen lockar adrenalinsökare med den brantaste störtloppsbacken i Österrike, Harakiri, som har en genomsnittlig lutning på 78 procent. För de minsta barnen finns dessutom speciella lekskolor ifall barnen behöver en paus från all övning på att svänga och bromsa i skidbacken. Här bor familjen lyxigt i "Alpen Chalet Bergkristall" i Hippach, med SPA-liknande badrum och en finsk bastu. Sovrummen är utformade med rogivande tall för att alla ska vakna utvilade och med nya krafter för en dag i backen. Stugan har plats för upp till sex personer och kan bokas från ca. 14320 SEK per vecka: www.homeaway.se/784553

Aletsch Arena, schweiziska Valais: Bilfritt med bergbana i semesterorterna

Detta skidområde bär den schweiziska kvalitetsmärkningen "Familjer välkomna", en utmärkelse som delas ut till semesterorter där lekplatser, underhållning och boende är familjevänliga samt där närhet till orörd natur är grunden för barnens upplevelser. Aletsch Arena sträcker sig mellan badorterna Riederalp, Bettmeralp samt Fiesch-Eggishorn och har i regel mycket sol tack vare sitt läge i Rhônedalen. Här finns även några snowparks för de som söker adrenalinkickar eller fantastiska möjligheter för Freeride-åkare. Viktigt att tänka på är att Arena är bilfritt, men orterna kan lätt nås med hjälp av bergbanan. 50 meter från bergbanans hiss ligger till exempel den pittoreska stugan "Breithornblick" i Bettmeralp. Här erbjuds gäster alla bekvämligheter och den utrustning som familjer är vana vid där hemma. Stugan rymmer fyra personer och finns tillgänglig från ca. 1008 SEK per natt: www.homeaway.se/1611905

Presskontakt:

Janina Roso | Presschef -och marknadsföringsansvarig för Centraleuropa & Skandinavien

FeWo-direkt.de | HomeAway Deutschland GmbH

Baseler Str. 10
60329 Frankfurt/Main, Deutschland
Tel.: +49 (0) 69 - 80 88-4092
Fax: +49 (0) 69 - 25 91-6020
roso@fewo-direkt.de | www.fewo-direkt.de

Om HomeAway:

HomeAway är en av de högst rankade semesterhusportalerna i Sverige. Varje år letar över en miljon besökare efter sitt semesterboende på portalen HomeAway. I Sverige är HomeAway tillgängligt via www.homeaway.se. HomeAway Sverige är ett dotterbolag till den globala marknadsledaren HomeAway, Inc. (www.homeaway.com). Under varumärket HomeAway återfinns de ledande semesterhusportalerna i Europa, Australien och USA. HomeAway-familjen utgör ett globalt nätverk för privata semesterhusförmedlare samt resebyråer och representerar därigenom mer än en miljon semesterhus i 190 länder.