Delårsrapport Januari - September 2021

Period 1 Juli - 30 September 2021

• Nettoomsättningen uppgår till 78 433 (60 025) kkr motsvarande en tillväxt om 30,7 %.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar uppgår till 8 399 (7 012) kkr och efter avskrivningar till 5 539 (5 369) kkr. Rörelsemarginalen före avskrivningar uppgår till 10,4 % (11,5 %). Resultatet före skatt uppgår till 5 352 (5 323) kkr.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten efter förändring av rörelsekapital uppgår till 457 (1 598) kkr.
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgår till 0,21 (0,22) kr.

Period 1 Januari – 30 September 2021

• Nettoomsättningen uppgår till 224 817 (182 963) kkr motsvarande en tillväxt om   22,9 %.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar uppgår till 20 807 (14 391) kkr och efter avskrivningar till 13 985 (9 439) kkr. Rörelsemarginalen före avskrivningar uppgår till 9,0 % (7,8 %). Resultatet före skatt uppgår till 13 658 (9 327) kkr.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten efter förändring av rörelsekapital uppgår till 17 817 (13 474) kkr.
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgår till 0,54 (0,38) kr.

Väsentliga händelser januari - september 2021

• HomeMaid tecknade den 23 mars avtal om att förvärva samtliga aktier i TopStäd Service i Sverige AB
  • Ny digital utbildning för våra serviceassistenter har tagits fram och implementerats
  • CRM system har implementerats
  • Josefine Ullsten har rekryterats som Försäljningschef
  • HomeMaid har den 20 maj tecknat avtal om att förvärva rörelsen i Pro Assistans Sverige AB
  • Årsstämma hölls i juni månad
  • Lena Nordin har rekryterats som HR-chef
  • Karin Dellback har rekryterats som Kommersiell chef
  • HomeMaid tecknade den 1 september avtal om att förvärva 80% av aktierna i KS Städ & Fönsterputs Almvik AB

HomeMaid grundades 1997 och bedriver verksamhet inriktad på kundanpassade lösningar inom hushållsnära tjänster och företagsstäd. Verksamheten syftar till att skapa bättre livskvalitet för bolagets kunder och ge goda arbetstillfällen med bra villkor. HomeMaid AB (publ) är noterat på Spotlight och har drygt 2 300 aktieägare.

VD ord:

Tillväxten fortsätter och tredje kvartalet har inneburit en ökning av omsättningen med ca 30%. Ökningen kommer både från organisk tillväxt och förvärv.

Efterfrågan på engångsuppdrag har varit fortsatt hög och i takt med att smittspridningen av Covid -19 har minskat så har efterfrågan på löpande abonnemangstäd ökat. Vi går därför ur kvartalet med tilltagande tillväxt och tillförsikt inför resten av året.

Koncernens omsättning för tredje kvartalet är 78,4 MSEK vilket är en ökning med 30,7 % mot föregående år. Rörelseresultat före avskrivningar för koncernen är 8,4 MSEK (7,0 MSEK).

Det löpande förbättringsarbete som pågår inom HomeMaid ger positiv effekt. För att kunna hantera tillväxten med bibehållen hög kvalitet har organisationen förstärkts med utökning av tjänstemän på valda kontor. Detta har tillfälligt ökat kostnadsandelen i relation till omsättningen. Ambitionen är att säkerställa att vi har rätt förutsättningar att växa med kvalitet och nyckeltalen kommer att återställas under hösten.

I TopStäd har rekryteringen av ny VD slutförts och Niklas Ekstrand kommer att ta över som VD 1 januari 2022. Arbetet med överlämning från tidigare ägare är i full gång och går enligt plan.

I förra rapporten kommunicerades det att organisationen förstärktes med en HR Chef. Nu är det också klart med ytterligare en förstärkning. Ledningsgruppen utökas med rollen Kommersiell chef. Rollens primära uppgift är att utveckla dotterbolagen men affärsutveckling inom HomeMaid kommer också att ingå.

Karin Dellback kommer att axla rollen som Kommersiell chef och hon börjar sin nya tjänst i december. Karin kommer närmast från rollen som General Manager för Stadiums Team Sales verksamhet och har innan det bland annat arbetat som Försäljningschef på SATS Sverige. Hon har en mycket bred kompetens inom försäljning, ledarskap och affärsutveckling och hon kommer att bli ett mycket värdefullt tillskott.

Den första september har HomeMaid förvärvat 80% av aktierna i KS Städ & Fönsterputs Almvik AB. Bolaget hanteras som ett dotterbolag med tillträde 1 september. Detta är HomeMaids andra dotterbolag i strategin att, utöver att driva och utveckla den egna verksamheten, även förvärva och utveckla dotterbolag med närliggande verksamheter.

Vi stänger tredje kvartalet med stort självförtroende inför framtiden.

Stefan Högkvist

Ekonomisk utveckling under rapportperioden

Omsättningen och resultatet

Juli - September 2021

Nettoomsättningen uppgår till 78 433 (60 025) kkr vilket innebär en tillväxt om 30,7 %.

Koncernens rörelseresultat före avskrivningar uppgår till 8 399 (7 012) kkr och efter avskrivningar       till 5 539 (5 369) kkr. Rörelsemarginalen före avskrivningar uppgår till 10,4 % (11,5 %). Koncernens resultat före skatt uppgår till 5 352 (5 323) kkr.

Januari – September 2021

Nettoomsättningen uppgår till 224 817 (182 963) kkr vilket innebär en tillväxt om 22,9 %.

Koncernens rörelseresultat före avskrivningar uppgår till 20 807 (14 391) kkr och efter avskrivningar till       13 985 (9 439) kkr. Rörelsemarginalen före avskrivningar uppgår till 9,0 % (7,8 %). Koncernens resultat före skatt uppgår till 13 658 (9 327) kkr.

Kassaflödet och investeringarna

Juli - September 2021

Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten efter förändring av rörelsekapital uppgår till   457 (1 598) kkr. Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändring av rörelsekapital uppgår till 7 291 (5 881) kkr.

Januari – September 2021

Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten efter förändring av rörelsekapital uppgår till    17 817 (13 474) kkr. Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändring av rörelsekapital uppgår till 17 568 (8 884) kkr.

Likviditeten och balansräkningen

Koncernens likvida medel uppgår per 2021-09-30 till 15 949 (21 299) kkr.

Koncernens egna kapital uppgår per 2021-09-30 till 26 827 (20 436) kkr. Soliditeten i koncernen uppgår till 18,9 % (23,4 %). HomeMaids räntebärande nettoskuld uppgår till 17 325 (-14 767) kkr. Koncernen har lån från kreditinstitut med anledning av genomförda förvärv.

Väsentliga händelser

Förvärv

HomeMaid tecknade den 23 mars avtal om att förvärva samtliga aktier i TopStäd Service i Sverige AB.

TopStäd är ett framgångsrikt och välskött bolag inom segmentet företagsstäd. Bolaget har sitt säte i Norrköping och är främst verksamt i Östergötland. Omsättningen 2020 uppgick till ca 44 MSEK och EBIT-marginalen till ca 16%. Bolaget har ca 300 kunder och 76 anställda. Tillträde skedde den 1 april 2021.

HomeMaid tecknade den 20 maj avtal om att förvärva rörelsen i Pro Assistans Sverige AB.

Pro Assistans är verksamma från Göteborg och ner mot Malmö. Årsomsättningen ligger på ca          13 MSEK. Bolaget har drygt 690 kunder och ca 30 anställda. Tillträde skedde 1 juni 2021.

HomeMaid tecknade den 1 september avtal om att förvärva 80% av aktierna i KS Städ & Fönsterputs Almvik AB.                                                                                                                                              KS är ett framgångsrikt och välskött bolag inom segmentet företagsstäd. Bolaget har sitt säte i Malmö och är främst verksamt i Skåne. Omsättningen 2020 uppgick till ca 28 MSEK och EBIT-marginalen till ca 20%. Bolaget har ca 550 kunder och 70 anställda. Tillträde skedde den 1 september 2021.

Årsstämma i HomeMaid AB

Årsstämma hölls den 8 juni på Hotel Tylösand i Halmstad enligt offentliggjord kallelse. Vid stämman var 3 393 397 aktier (2 250 000 av aktieslag A och 1 143 397 av aktieslag B) av totalt 18 241 474 aktier representerade vilket motsvarar 45,5 % av rösterna. Följande beslutades:

• Stämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkning. Styrelsens ledamöter samt verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret.
  • Stämman beslutade att disponera resultatet enligt styrelsens förslag innebärande att utdela    9 121 kkr, vilket motsvarar en utdelning om 0,50 kronor per aktie.
  • För tiden fram till nästa årsstämma valdes följande funktionärer:

Mats Claesson (omval), Patrik Torkelson (omval), Fredrik Grevelius (omval) och Andreas Gindin (omval). Vid efterföljande konstituerande styrelsemöte utsågs Stefan Högkvist till VD och Mats Claesson till styrelsens ordförande.

• Stämman fastställde styrelsens förslag om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Övrigt

• CRM system har implementerats
  • Josefine Ullsten har rekryterats som Försäljningschef
  • Lena Nordin har rekryterats som HR-chef
  • Karin Dellback har rekryterats som Kommersiell chef

Moderbolaget under rapportperioden

Juli - September 2021

Nettoomsättningen uppgår till 66 861 (60 025) kkr. Bolaget redovisar ett resultat före skatt om 5 175  (5 716) kkr.

Moderbolagets likvida medel uppgår per den 2021-09-30 till 4 273 (20 193) kkr.

Januari –September 2021

Nettoomsättningen uppgår till 202 326 (182 963) kkr. Bolaget redovisar ett resultat före skatt om       12 811 (10 578) kkr.

Framtida utveckling

HomeMaids ambition är att fortsatt uppnå en stark tillväxt inom området RUT samt företagsstäd, genom en kombination av organisk tillväxt och förvärv. På en starkt konkurrensutsatt marknad blir varumärke och image allt viktigare. Marknadsinsatser och kommunikation är därför av stor vikt.
Lika grundläggande är att vara en god arbetsgivare som tillämpar kollektivavtalsenliga villkor och att leverera service med kvalitet. Detta ger konkurrensfördelar vid rekrytering av personal, införsäljning av våra tjänster och under uppdragens genomförande.

Väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer

Bolagets affärsrisker, riskhantering samt hantering av finansiella risker beskrivs i årsredovisningen

för år 2020. De mest betydelsefulla riskerna är kopplade till politiska beslut, konjunkturen, medarbeta-re, förvärv, omvärldshändelser och kunder. Politiska beslut som berör RUT avdraget, införande av trängselavgifter och övriga beslut som påverkar personalkostnaderna har stor betydelse för bolaget.

Under rapportperioden har en pandemi påverkat samhället på ett negativt sätt. Tidsramarna och den långsiktiga påverkan på företaget är vid tiden för denna rapport svåra att bedöma.

Redovisningsprinciper

Bolaget och koncernen tillämpar BFNAR 2012:1 (K3) från och med den 1 januari 2019.

Granskning

Denna delårsrapport har inte granskats av bolagets revisor.

Kommande finansiell information

Bokslutskommuniké 2021      2022-02-18

Halmstad 2021-11-15

Mats Claesson                      Andreas Gindin                     Stefan Högkvist