• Honda/

Almedalens miljövänligaste bilförare koras - Honda utmanar politikerna i Eco Driving

Under årets politikervecka i Almedalen kommer biltillverkaren Honda vara på plats för att utbilda och mäta färdigheterna i Eco Driving. Instruktörer hjälper deltagarna att köra miljövänligare och med hjälp av simulatorer poängsätts varje deltagares körstil utifrån miljösynpunkt. På detta sätt kan politiker och andra opinionsbildare på plats i Visby tävla om vem som är den miljövänligaste bilföraren.

– Förare och teknik måste samspela för att minska utsläppen. Som tillverkare tar vi ansvar för att genom teknisk utveckling minska utsläppen, men vi vill också belysa vikten av att köra rätt. Förhoppningsvis antar flera politiker utmaningen och prövar sina egna färdigheter i Eco Driving, förklarar Hondas Sverigechef Jonas Lindow.

Riksdagsledamöter, statsråd, europaparlamentariker liksom en rad andra framträdande politiker fick i dagarna en inbjudan med en personligt formulerad fråga om de är Almedalens miljövänligaste bilförare.

– Vi är i Almedalen för att ta del av andras idéer och åsikter, och för att som världens största tillverkare av motorer bidra med vår erfarenhet och kunskap. Det är viktigt att uppmärksamma att den bästa bränsleekonomin uppstår i en symbios mellan förare och bil, och därför öka kännedomen om hur vi som bilförare genom vår körstil kan påverka bränsleekonomin, berättar Jonas Lindow.

Redan 1966 påbörjade Honda ett forskningsprojekt med den övergripande målsättningen att ”bevara himlen blå till barnen”. I slutet av 1973 kom Civic CVCC som redan 1971 i form av prototyp klarade de nya stränga avgaskraven som kom att införas 1975. Nyligen lanserades sporthybridbilen CR-Z, som är den första hybridmodellen med en 6-växlad manuell växellåda.

Jonas Lindow passar också på att skicka med två generella stalltips för miljövänligare körning:

– Planera bilkörningen samt håll så jämn fart och använd så hög växel som möjligt, avslutar Jonas Lindow.

Tid: Måndag, tisdag och onsdag (5-7 juli) mellan klockan 10-18
Plats: Skeppsbron norr, plats 29, Visby

För bilder, resultat eller andra frågor kring arrangemanget kontakta Gabriel Zsiga (gabriel.zsiga@aspekta.se el. 0735-307461).

För frågor om Honda och företagets verksamhet kontakta Maria Johansson (maria.johansson@honda-eu.com), PR-chef Honda Sverige.

Taggar: