Nya Honda Civic- Distinkt och sportig design med klassledande utrymmen

Nya Honda Civic har nu lanserats på IAA Frankfurt Motor Show. Hondas designteam har behållit de sportiga och avancerade delarna av bilens karaktär, vilka har förfinats för att uttrycka den nya modellens elegantare och mer dynamiska känsla.

Att finna de rätta proportionerna har varit den viktigaste utmaningen för utformning och design av nya Honda Civic. Jämfört med befintliga Honda Civic har den nya modellen sänkts med 20 mm och breddats med 10 mm.

-Vi har förstärkt bilens sportiga utformning och samtidigt skapat en ren och dynamisk form. En inspirationskälla har varit ett flygplans utformning, där kropp och vingar bildar en enhet och skapar en överlägsen aerodynamisk prestanda, tysthet och ombonad känsla, säger Mitsuru Kariya, utvecklingschef för nya Honda Civic.

Interiören i nya Honda Civic har fokuserats kring förare, med målet att skapa en sportig atmosfär och en känsla av cockpit. Kvaliteten på interiören har förfinats, utan att kompromissa med det klassledande utrymmet.

- Målsättningen har varit att öka känslan av kvalitet. Vi har förändrat vårt förhållningssätt för att matcha våra kunders förväntningar och den europeiska standarden. Resultatet är en kupé av hög kvalitet, både till känsla och utseende. Dessutom erbjuds kunden ett klassledande bagageutrymme och flexibla säteskombinationer, vilket gör den nya modellen ännu mer praktisk, säger Yukio Emi interiördesignchef för nya Honda Civic.

Nya Honda Civic erbjuds uteslutande som en femdörrars halvkombi i C-segmentet för den europeiska bilmarknaden. Modellen når Europas utställningslokaler i början av 2012.

Inför visningen av nya Honda Civic i Frankfurt har Honda släppt en serie kortfilmer som beskriver utvecklingsarbetet kring modellen. Se den fjärde filmen som fokuserar på design och kvalitet.

För mer information, vänligen kontakta:

Maria Johansson, PR- och informationsansvarig Honda Sverige

Tel.nr 46 (0)40380709 Mobilnr 46 (0)736990709