Stort intresse för bränslecellsteknik i Almedalen

Trycket på att få veta mer om bränslecellsteknik och Honda FCX Clarity var stort under Almedalsveckan i Visby. Nu vill Honda gärna se en utökad dialog mellan beslutsfattare och tillverkare om bränslecellsteknikens framtid och hur en fungerande infrastruktur kan uppnås.

- Under vår vistelse i Almedalen har vi fått många frågor om vad som ska till för att bränslecellstekniken ska kunna komma ut på den svenska marknaden. Svaret på den frågan är regelbunden dialog mellan beslutsfattare och tillverkare, och tydliga, långsiktiga riktlinjer. På Honda gör vi allt för att få ut ren teknik på marknaden. Men för att tillverkare ska våga satsa på avancerade tekniska lösningar krävs tydliga spelregler, säger Maria Johansson, PR ansvarig på Honda.

I Tyskland samarbetar näringslivet och det offentliga för att bygga upp ett nät av tankstationer för vätgas. Tankstationerna ska stå redo när de elbilar med bränsleceller som Honda och andra tillverkare utlovat till 2015 rullar ut. Även i Danmark och Norge har en utbyggnad av tankstationer påbörjats.

Närvaron var hög och diskussionen livlig på Hondas och Vätgas Sveriges seminarium "Framtidens bilar är redan här!" på måndagen i Almedalsveckan. I paneldiskussionen representerades Honda av Thomas Brachmann och Vätgas Sverige av Björn Aronsson. Deltog gjorde också riksdagsledamöterna Agneta Börjesson (MP) och Johan Hultberg (M).

- Bränslecellsteknik och vätgas är ämnen som engagerar. För oss som har arbetat med denna teknik under lång tid är det väldigt givande att få nå ut till en bred publik och få gensvar. I arbetet med att uppnå nollutsläpp med kompromisslös mobilitet och prestanda så är vi övertygade om att bränslecellstekniken och vätgas, som FCX Clarity representerar, är den bästa lösningen, säger Maria Johansson.

En mängd förtroendevalda, företagsledare, lobbyister och representanter för energibolag och branschorganisationer tog tillfället i akt att provköra den enda bränslecellsbilen på plats i Almedalen, Honda FCX Clarity, som går drygt 46 mil på en tank.

För ytterligare information kontakta Maria Johansson, PR-ansvarig Honda Sverige:
040-380709/0736-990709, maria.johansson@honda-eu.com

För frågor gällande vätgas och infrastruktur kontakta Björn Aronsson, verksamhetsledare på Vätgas Sverige:
031-334 37 78,  bjorn.aronsson@vatgas.se
Läs mer på www.vatgas.se