Honeywell: Undersökning visar att förbättrade arbetsflöden kan hjälpa fältserviceföretag att minska kostnader

Report this content

Rapporten identifierar möjliga förbättringsområden som kan ge högre kundnöjdhet och öka tillväxten

En undersökning som idag offentliggjordes av Honeywell (NYSE: HON) och The Service Council™ visar att 38 procent av fältserviceföretagen anser att de kan spara en halvtimme eller mer per tekniker och dag genom att förändra och förbättra sina arbetsflöden. Företagen kan alltså potentiellt spara i genomsnitt 875 000 amerikanska dollar per år. Detta visar tydligt på ett behov av att bättre koppla ihop verksamhetens mål med arbetsflödet och de processöversyner man gör på fältnivå.

I undersökningen tillfrågas 260 beslutsfattare från organisationer i Nordamerika, Latinamerika, Europa, Mellanöstern och Afrika samt Asien och Stillahavsområdet om sina fältserviceprocesser för att hitta områden där dessa organisationer kan bli bättre. Undersökningen visade att 75 procent av de svarande hade genomfört processöversyner under det senaste året, varav de flesta som en del i kontinuerliga förbättringsprogram. Dock hade 25 procent inte gjort någon undersökning det senaste året, och i den gruppen hade 63 procent inte genomfört en processöversyn på över fem år.

De möjligheter att förbättra teknikernas effektivitet som rankades högst var daglig kommunikation och hantering av tidsscheman, system för in- och utstämpling samt möjlighet att söka efter reservdelar, information om lösningar på problem och kunskapsbanker. Dessutom ansågs följande områden vara viktiga vad gällde förbättring av arbetsflödet: planering och prognoser, schemaläggning samt hantering av samtal och bokningar.

Ett problem som uppdagades i undersökningen var att 65 procent av organisationerna visserligen menade att de är noga med att göra översyner av fältserviceorganisationernas processer, men bara 27 procent angav att de relaterar detta till intäktsmålen.

”Den goda nyheten är att fältserviceansvariga verkligen är sugna på att göra besparingar, och enkla processändringar i hela fältserviceorganisationen, vilket kan ge en riktigt stor effekt på slutresultaten”, säger Tim Eusterman, Senior Director of Marketing Industry på Honeywell Scanning & Mobility. ”Men vår undersökning visar även att alldeles för många fältserviceansvariga inte fokuserar lika mycket på hur förändringarna i processen bidrar till det man anger är ett prioriterat strategiskt mål: att öka intäkterna.”

”Det vi ser är en mognadsprocess bland fältserviceorganisationerna där deras mål utvecklas från att ersätta pappersbaserade processer till att förbättra produktiviteten och vidare till lösningsfokuserad tillväxt med högre intäkter”, säger Sumair Dutta, kundchef på The Service Council. ”Många områden är lättillgängliga för serviceansvariga som vill förbättra sina arbetsflöden och resultat. Det är viktigt med riktade investeringar i förändrade arbetsflöden, i kringteknik och i personal som syftar till att uppfylla strategimålen och som utvärderas i ljuset av dessa.”

Undersökningens resultat pekar tydligt på att det inte räcker att bara lägga till teknisk infrastruktur i fältverksamheten. Det blir ännu påtagligare när företag går från att arbeta med en papperslös verksamhet – ett av de första stegen i förändringsprocessen – och mot det yttersta målet, att öka intäkterna. Nöjda och lojala kunder är det säkraste sättet att skapa ökade intäkter. Allteftersom företag fortsätter att analysera sina arbetsflöden, både för att öka effektiviteten och intäkterna, kan de i ännu högre grad ta vara på värdet i att gå mot en mer mobil verksamhet.

Klicka här för att hämta hela rapporten samt grafik som visar de viktigaste resultaten från undersökningen.

Honeywell Scanning & Mobility (HSM) är en ledande tillverkare av avancerad bild- och laserbaserad hårdvara för datainsamling. I sortimentet ingår tåliga mobila datorer och streckkodsskannrar, lösningar för identifiering av radiofrekvens samt röstaktiverade arbetsflödes- och utskriftslösningar. HSM har den bredaste produktportföljen inom automatisk identifiering och datainsamling. Företaget levererar maskinvara för datainsamling till aktörer inom detaljhandel, sjukvård, central distribution, direktleverans till butik, fältservice, transport och logistik som vill effektivisera sin verksamhet och förbättra sin kundservice. Dessutom tillhandahåller HSM avancerad programvara, tjänster och professionella lösningar som hjälper deras kunder att effektivt hantera sina data och resurser. HSM-produkter säljs över hela världen, via ett nätverk av distributions- och återförsäljarparter. Mer information om Honeywell Scanning & Mobility finns på www.honeywellaidc.com

Honeywell (www.honeywell.com) är ett diversifierat Fortune 100-företag och ledande inom teknik och tillverkning. Honeywell förser kunder över hela världen med produkter och tjänster inom rymd och luftfart, styrteknik för byggnader, hem och industri, turbosystem samt avancerade material. Honeywell har sitt huvudkontor i Morris Township i New Jersey och är börsnoterade i New York, London och Chicago.  Mer information om Honeywell finns på www.honeywellnow.com.

The Service Council ™ är en ledande forsknings- och konsultfirma som arbetar med en exklusiv grupp ansvariga inom tjänster, tjänstelogistik, kundupplevelse, fältservice och kundnöjdhet som representerar globala, branschledande och servicefokuserade organisationer. Alla tjänster som The Service Council erbjuder levereras via det egna forskningsramverket Smarter Services™ samt programmen i Service Index™, vilket ger The Service Council en unik position vad gäller att ge ansvariga för globala företag möjlighet att mäta, uppnå och bibehålla best practice.

The Service Council är ett varumärke som tillhör The Service Council i USA och/eller andra länder.