Bokslutskommuniké 2001

Bokslutskommuniké 2001 *Nettoomsättningen för perioden uppgick till 350,0 Mkr, motsvarande en ökning om 9 procent jämfört med samma period föregående år. Försäljningen i USA, som motsvarar ca 45 procent av den totala omsättningen, har minskat med 12 procent i lokal valuta. Däremot ökar försäljningen med omkring 20 procent på några av de enskilt största marknaderna i Europa. *Resultatet efter finansiella poster uppgick till 52,9 Mkr, att jämföra med 30,7 Mkr samma period föregående år. Huvudorsakerna till resultatförbättringen är genomförda effektiviseringar i organisationen samt fördelaktiga valutakurser. Resultatet har belastats med kvalitetskostnader av engångskaraktär motsvarande netto 4,4 Mkr. · Vinsten per aktie uppgick till 3,50 (1,95) kr. · En riktad nyemission av 680 000 aktier genomfördes i juni som en följd av inlösen av ett optionsprogram för ledande befattningshavare och tillförde bolaget 17,0 Mkr. Nettoomsättning Nettoomsättningen ökade med 9 procent till 350,0 (322,4 för 2001) Mkr. Av nettoomsättningen är 45 (50) procent hänförligt till Nordamerika och 50 (45) procent till Europa. Försäljningen i Nordamerika har minskat med 12 procent i lokal valuta (motsvarande en minskning med 1 procent i kr), pga. den kraftiga konjunkturnedgången inom den svetsande industrin. Tillväxten har däremot ökat på de europeiska marknaderna i synnerhet Tyskland, Storbritannien, Skandinavien och Schweiz delvis tack vare introduktionen av andningsskyddet ADFLO. Resultat Hörnells rörelseresultat uppgick till 66,2 (38,8) Mkr. Rörelsemarginalen uppgick till 18,9 (12,0) procent. Resultatet efter finansiella poster ökade med 72% och uppgick till 52,9 (30,7) Mkr. Oförutsedda kvalitetskostnader av engångskaraktär belastade resultatet med netto 4,4 Mkr under årets första kvartal. Problemen åtgärdades i mars, vilket tillsammans med genomförda rationaliseringar i tillverkningen bidrager till en positiv utveckling av täckningsbidraget fr.o.m. det andra kvartalet. Rörelseresultatet har belastats med 13,9 (12,7) Mkr i avskrivningar. Finansiell ställning Hörnells soliditet uppgick till 56 (43) procent. Eget kapital uppgick till 134,5 (90,2) Mkr och likvida medel till 55,6 (18,2) Mkr. Nettoskulden uppgick till 14,2 (42,7) Mkr. Rörelsekapitalet har minskat med 2,4 Mkr jämfört med 2001. Investeringar Periodens investeringar i maskiner och inventarier uppgick till 7,8 (14,7) Mkr. Personal Medelantalet anställda i koncernen under året var 187 (197), varav 131 (139) i Sverige. Moderbolaget Bolagets nettoomsättning uppgick till 248,0 (220,3) Mkr och resultatet efter finansiella poster uppgick till 45,4 (23,8) Mkr, varav utdelning från dotterbolag 14,3 (8,1) Mkr. Bolagets likvida medel uppgick till 46,9 (8,1) Mkr och årets investeringar till 8,5 (11,4) Mkr. Hörnell har säkrat framtida flöden i valutorna USD, EUR och GBP 12 månader framåt. Genomsnittskurserna per den 31 december 2001 är USD 10,45, EUR 9,31 resp. GBP 14,81. Eget kapital Det egna kapitalet har ökat med netto 44,3 Mkr till 134,5 Mkr. Ansvarsförbindelser och ställda panter Ansvarsförbindelserna har under år 2001 minskat med 178 kkr och är vid erets slut 0. Ställda panter har under året ökat med 547 kkr och uppgår vid årets slut till 140 851 kkr. Skatt Koncernens skattekostnad beräknas enligt respektive lands gällande skattesatser och uppgår för koncernen till 16,2 Mkr. Redovisningsprinciper Tillämpade redovisningsprinciper är oförändrade jämfört med föregående år. Utsikter för år 2002 Styrelsen bedömer att Hörnell är väl positionerat på den växande marknaden för avancerad personlig skyddsutrustning för huvud, ansikte och luftvägar. Nya produkter har breddat användningsområdet för företagets produkter och därmed ytterligare befäst Hörnells ledande position på marknaden. Detta bedöms ge goda förutsättningar för att tillväxttakten i försäljningen åter kommer att öka samt en betydande resultatförbättring. Granskning Bokslutskommunikén har inte varit föremål för särskild granskning. Kommande rapporter Delårsrapport för perioden 1 januari - 31 mars 2002 kommer att offentliggöras den 6 maj 2002. Bolagsstämma Ordinarie bolagsstämma hålls i företagets lokaler i Gagnef den 6 maj 2002 kl. 14:00. Utdelning Styrelsen har för avsikt att återkomma med en rekommendation till utdelning i god tid innan bolagsstämman. Rapporter Delårsrapport januari-mars6 maj Delårsrapport januari-juni29 augusti Delårsrapport januari-september 24 oktober Gagnef den 14 februari 2002, på styrelsens uppdrag, Krister Larnmark Verkställande direktör och koncernchef För ytterligare information kontakta: Krister Larnmark, Verkställande direktör, Hörnell International AB (publ) Telefon: 0241-624 10 alt. e-post: krister.larnmark@hornell.com Besök gärna vår hemsida för aktuell information om Hörnell: www.hornell.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/14/20020214BIT00710/bit0001.doc Hela kommunikén http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/14/20020214BIT00710/bit0001.pdf Hela kommunikén