Hörnell International säljs till 3M

Hörnell International säljs till 3M Stockholm 12 januari, 2004 ·3i Group, Skandia Investment samt Hörnell Teknikinvest säljer sina innehav i Hörnell International ·Köpare är 3M och priset för hela bolaget uppgår till 750 Mkr på skuldfri basis Ägarna till Hörnell har tecknat avtal om att sälja sina innehav i Hörnell International AB till amerikanska 3M. Affären är villkorad av godkännande från relevanta konkurrensmyndigheter. De största ägarna i Hörnell International AB är 3i med nära 30 procent via Euroventures (nuvarande Accent Equity Partners), Skandia Investment med lika mycket via Priveq Partners samt Hörnell Teknikinvest (ägs av Dr. Åke Hörnell) som äger nära 40 procent. Hörnell International utvecklar, tillverkar och säljer avancerad personlig skyddsutrustning för ansikte, huvud och luftvägar. Produktsortimentet består av svetshjälmar med automatiskt nedbländande svetsglas, aktiva andningsskydd samt tillbehör som marknadsförs under varumärkena Speedglas® och Adflo®. Försäljning bedrivs via dotterbolag och fristående distributörer i ett 60-tal länder. Hörnells tillverkning och huvudkontor är beläget i Gagnef och företaget omsatte drygt 370 miljoner kronor 2003. Kunderna är huvudsakligen svetsare i Västeuropa och Nordamerika. - Det känns bra att se sitt livsverk få en bra hamn hos en ägare med resurser och vilja att utveckla verksamheten vidare, säger Åke Hörnell. 3M är en världsomspännande och ansvarstagande aktör och jag är övertygad om att detta blir bra för företagets kunder och anställda. - Det här är en investering som gjordes 1996 och som har givit över 10 gånger pengarna. Hörnell har under de senaste sju åren utvecklats till att bli marknadsledare inom sitt område. Hörnell får nu en mycket bra långsiktig ägare i 3M, säger Lars Erik Blom, Director 3i Sverige, rådgivare till 3i Group plc. - Med 3M som ägare får Hörnell utomordentligt goda möjligheter att fortsätta expandera verksamheten till nya marknader genom den nya ägarens globala nätverk och teknologiska inriktning säger Thomas Wernhoff, tidigare VD för Euroventures (nuvarande Accent Equity Partners), som har förvaltat 3i:s investering sedan förvärvet 1996. - 1996, när vi trädde in i bolaget, omsatte Hörnell 150 Mkr med ett resultat före skatt på 20 Mkr. Ägarna har genom ett långsiktigt och aktivt ägarskap utvecklat bolaget mycket väl såväl resultat- som omsättningsmässigt säger Magnus Hardmeier, partner Priveq Partners, rådgivare åt Skandia investment För ytterligare information vänligen kontakta: Åke Hörnell, +46 70 994 79 00, E-mail: teknikinvest@telia.com Lars Erik Blom, Director 3i Nordic plc (UK), filial Sverige, rådgivare till 3i Group plc: 08-506 101 84, 070-582 11 48 Thomas Wernhoff, Founding Partner Accent Equity Partners, +46 70 767 75 81. Magnus Hardmeier, partner Priveq Partners, rådgivare till Skandia Investment Plc: 08-459 67 62 eller 0708-882544. Om 3i Group plc Det internationella private equity bolaget 3i Group plc (3i) och dess koncernbolag erbjuder kapital, kunskap och kontakter för att skapa och utveckla affärsverksamheter runt om i hela världen. Investeringar görs i en mängd olika affärsmöjligheter från start-ups till buy-outs och buy-ins, med fokus på affärsverksamheter med hög tillväxtpotential och starkt ledarskap. 3i investerar i affärsverksamheter tvärs över tre kontinenter med hjälp av lokala rådgivare i Europa, Sydostasien och USA. 3i har investerat 15 miljarder pund över åren (inkluderat parallellinvesteringsfonder). 3i´s portfölj är värderad till över 5 miljarder pund (5,265 miljoner pund inkluderat parallellinvesteringsfonder). Om Accent Equity Partners Accent Equity Partners är ett nordiskt riskkapitalföretag som under den senaste tioårsperioden genomfört ett 50-tal företagsaffärer varav hälften realiserats med avsevärd värdestegring som följd. Accent Equity Partners förvaltar idag ett kapital uppgående till ca 2,5 miljarder kronor i sju fonder, varav 1,5 miljarder kronor är investerat. Investeringarna uppgår till 50-300 miljoner kronor per företag. Om Priveq Partners Priveq Partners förvaltar riskkapitalfonden Skandia investment, med ett kapital på 1 000 MSEK, oc sh ett antal onoterade innehav på Skandia och Skandia Livs uppdrag. Investerarna i Skandia Investment är Skandia, 4:e AP-fonden, Handelsbanken Liv, ICA och Orkla. Skandia Investment har sedan starten 1983 genomfört närmare 100 investeringar i onoterade företag, varav 23 börsnoterats. Om Hörnell Teknikinvest Hörnell Teknikinvest, som ägs av Dr. Åke Hörnell, investerar i små högteknologi- företag med tillväxtpotential och internationell inriktning. För närvarande har större investeringar gjorts i LC-Tec, LightSpace Technologies, Hansa Electronics i Lettland, Proditron och Hydropulsor. www.lc-tec.se, www.lightspacetech.com, www.he.lv, www.proditron.se, www.hydropulsor.com . Carnegie Investment Bank AB har varit huvudägarnas rådgivare vid transaktionen ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/12/20040112BIT00840/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/12/20040112BIT00840/wkr0002.pdf