Kvartalsrapport

Delårsrapport för perioden 1 januari-31 mars 2002 · Nettoomsättningen för perioden uppgick till 90,8 Mkr, vilket motsvarar omsättningen samma period föregående år. Försäljningen i USA, som motsvarar ca 44 procent av den totala omsättningen, har minskat med 10 procent i lokal valuta. · Resultatet efter finansiella poster uppgick till 17,8 Mkr, att jämföra med 6,2 Mkr samma period föregående år. Huvudorsaken till resultatförbättringen är kraftiga förbättringar av marginalerna beroende på rationaliseringar, prishöjningar och kvalitetshöjande åtgärder. · Vinsten per aktie uppgick till 1,12 kr. · Erbjudandet från Hörnell Holding AB till aktieägare och konvertibelinnehavare har accepterats av över 90 procent. Förvärvet beräknas att slutföras såsom planerat under maj månad. Nettoomsättning Nettoomsättningen uppgick till 90,8 (90,8 för samma period 2001) Mkr. Av nettoomsättningen är 44 (45) procent hänförligt till Nordamerika och 52 (51) procent till Europa. Resultat Hörnells rörelseresultat uppgick till 18,7 (9,8) Mkr. Rörelsemarginalen uppgick till 20,5 (10,7) procent. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 17,8 (6,2) Mkr. Finansiell ställning Hörnells soliditet uppgick till 58 (46) procent. Eget kapital uppgick till 145,9 (95,0) Mkr och likvida medel till 63,4 (15,8) Mkr. Nettoskulden uppgick till -23,3 (37,4) Mkr. Rörelsekapitalet har minskat med 6,8 Mkr jämfört med samma period 2001. Investeringar Periodens investeringar i maskiner och inventarier uppgick till 5,5 (3,0) Mkr. Personal Medelantalet anställda i koncernen under perioden var 182 (195), varav 126 (139) i Sverige. Moderbolaget Bolagets nettoomsättning uppgick till 70,1 (62,0) Mkr och resultatet efter finansiella poster uppgick till 13,2 (1,8) Mkr. Bolagets likvida medel uppgick till 54,1 (5,9) Mkr och årets investeringar till 4,5 (1,5) Mkr. Hörnell har säkrat framtida flöden i valutorna USD, EUR och GBP 12 månader framåt. Genomsnittskurserna per den 31 mars 2002 är USD 10,59, EUR 9,28 resp. GBP 14,98. Eget kapital Det egna kapitalet i koncernen har under perioden ökat från 134,1 Mkr till 145,9 Mkr. Ansvarsförbindelser och ställda panter Hörnell har inga ansvarsförbindelser. Ställda panter är oförändrade och uppgår till 140,9 Mkr. Skatt Koncernens skattekostnad beräknas enligt respektive lands gällande skattesatser. Redovisningsprinciper Hörnell har anpassat redovisningen enligt Redovisningsrådets rekommendation nr 15 (RR15), vilket innebär att upparbetade kostnader under år 2002 avseende pågående utvecklingsprojekt motsvarande 1,1 Mkr har aktiverats. Då projekten ännu inte är avslutade har ingen avskrivning ännu gjorts. Denna redovisning har endast skett i koncernen. Tillämpade redovisningsprinciper är oförändrade jämfört med föregående år och följer Redovisningsrådets rekommendationer. Utsikter för år 2002 Styrelsen bedömer att Hörnell är väl positionerat på den växande marknaden för avancerad personlig skyddsutrustning för huvud, ansikte och luftvägar. Nya produkter har breddat användningsområdet för företagets produkter och därmed ytterligare befäst Hörnells ledande position på marknaden. Detta bedöms ge goda förutsättningar för att ökningstakten i försäljningen åter kommer att öka samt en betydande resultatförbättring. Granskning Bokslutskommunikén har inte varit föremål för särskild granskning. Erbjudande från Hörnell Holding AB till aktieägare och konvertibelinnehavare i Hörnell International AB Erbjudandet från Hörnell Holding AB till aktieägare och konvertibelinnehavare har accepterats av över 90 procent. Förvärvet beräknas att slutföras såsom planerat under maj månad. Ordinarie bolagsstämma samt bolagsstämma i moderbolaget Hörnell Holding AB hålls i företagets lokaler i Gagnef. Bolagsstämma Ordinarie bolagsstämma hålls i företagets lokaler i Gagnef den 27 juni 2002 kl. 16.00. Rapporter Delårsrapport januari-juni29 augusti Delårsrapport januari-september 24 oktober Gagnef den 6 maj 2002, på styrelsens uppdrag, Krister Larnmark Verkställande direktör och koncernchef För ytterligare information kontakta: Krister Larnmark, Verkställande direktör, Hörnell International AB (publ) Telefon: 0241-624 10 alt. e-post: krister.larnmark@hornell.com Besök gärna vår hemsida för aktuell information om Hörnell: www.hornell.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/06/20020506BIT01000/wkr0001.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/06/20020506BIT01000/wkr0002.pdf Hela rapporten