Nytt andningsskydd för svetsare

Nytt andningsskydd för svetsare Adflo är ett nytt motordrivet andningsskydd för svetsare. Genom att frisk luft leds in i svetshjälmen slipper användaren andas in svetsrök under arbetet. Andningsskyddet ger en konstant filtrerad luftström som även utestänger värme och fukt från att komma in i svetshjälmen, detta höjer komforten och därmed minskas risken för arbetsskador. Adflo tillverkas av Hörnell International AB. Konstruktionen har en kompakt utformning och är lätt att använda. Eneten är batteridriven och saknar såväl sladdar som utskjutande hörn vilket förenklar arbete i trånga utrymmen. Den nyutvecklade borstlösa motorn, batteriet och filterenheten väger endast 1150 g tillsammans och sitter i ett ergonomisk läderbälte med många justeringsmöjligheter. Filter och batteri byts på plats utan att svetsaren behöver ta av sig enheten. Batteriet, NiMH (Nickel Metall Hybrid), är laddningsbart och driftstiden 8 eller 12 timmar beroende på modell. Till batteriet hör även en avancerad tvåstegsladdare vilken både laddar batteriet snabbt samt förhindrar överladdning. Ett elektroniskt styrsystem kompenserar sjunkande batterispänning och ger ett konstant luftflöde om 160 liter/min. Detta kan med en knapptryckning ändras till 200 liter/min (AirFlowPlus). Luftflödet håller effektivt tillbaka eventuell extrem värme och fuktighet. Systemet, som alltid är utrustat med gnistskydd, förfilter och partikelfilter har även en informationsdisplay vilken visar aktuell batteri- och luftflödesnivå. Larm för igensatta filter finns också. Som tillbehör kan man dessutom komplettera med gas- och luktfilter. Systemet kan på så vis skräddarsys individuellt och efter användningsområde. Adflo finns på marknaden från början av oktober. Adflo® är ett registrerat varumärke. Bildtext: Adflo, det nya motordrivna andningsskyddet för svetsare från Hörnell International AB. Bilder kan hämtas digitalt på adressen: www.hornell.com Ytterligare information: Anders Grönberg Hörnell International AB 780 41 Gagnef Tel: 0241-624 00 Fax: 0241-624 88 Internet: www.hornell.com Fakta om Hörnell International AB Hörnell International AB har under 25 år utvecklat skyddsutrustning för svetsare. Företaget är världens ledande tillverkare i branschen med det automatiska svetsglaset Speedglas® och andra innovativa lösningar i sin tillverkning. Företaget har 210 anställda. Läs mer på företagets hemsida www.hornell.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/19/20000919BIT00220/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/19/20000919BIT00220/bit0002.pdf