Delseger för HRF i Region Skåne: ”Men hotet mot hörselskadade i Skåne är inte avvärjt”

– Vi har vunnit en viktig delseger. Men hotet mot Skånes hörselskadade är inte avvärjt – vi fortsätter driva vårt krav: Alla ska ha råd att höra. Det säger Jan-Peter Strömgren, förbundsordförande för Hörselskadades Riksförbund (HRF), sedan regionsstyrelsen i Skåne beslutat att återremittera det hårt kritiserade förslaget om kraftigt höjda hörselvårdsavgifter.

– Vi har vunnit ett viktigt slag, men vi har inte vunnit ”kriget”. Inte än, säger HRFs förbundsordförande, Jan-Peter Strömgren. – Avgiftsförslaget finns ju fortfarande kvar. Och nu gäller det att de nämnder som ska behandla frågan inser att hörselskadade har rätt till rehabilitering, enligt Hälso- och sjukvårdslagen. Ingen ska behöva avstå av ekonomiska skäl.
Därför fortsätter HRFs namninsamling, under parollen ”Alla ska ha råd att höra”. Den kommer pågå ända tills hotet mot hörselskadades rättigheter är avvärjt.
– Vi har fått ett fantastiskt gensvar från folk runt om i Skåne – både hörselskadade och andra intresserade har skrivit på vårt upprop, berättar Jan-Peter Strömgren. – Det finns ett starkt motstånd mot alla förslag som innebär att plånboken avgör vem som får vård och hjälpmedel.
HRFs namninsamling finns på www.hrf.se/protest