Efter ljudmiljölarm: ”Starta akustikreform i Dalarnas skolor”

Nästan 60 procent av landets lärare har svårt att höra vad eleverna säger i klassrummet på grund av dålig ljudmiljö. – Det är dags för en akustikreform i skolor och förskolor – även i Dalarna, säger Birgitta Tell, vice förbundsordförande i Hörselskadades Riksförbund (HRF), som i dag, torsdag, besöker Borlänge med en kampanj för bättre ljudmiljö.

”Kakofonien” (www.befriasamtalet.se/rapport ). Två av tre lärare/förskol­lärare tycker att ljudmiljön är ett problem varje dag/varje vecka. Hela 57 procent har svårt att höra vad eleverna säger i klassrummet.
– Vi får signaler om att situationen är lika dålig i Dalarna som i övriga landet. Och det kan få allvarliga konsekvenser för både barn och personal, varnar Birgitta Tell.
– Forskning visar att dålig ljudmiljö stör koncentration och kommunikation, försämrar minne och arbetsprestation, och bidrar till stress och hälsoproblem. Särskilt hårt drabbas barn med inlärningssvårigheter eller hörselnedsättning. Men så här behöver det inte vara. Det finns ljudsmarta lösningar för en mer samtalsvänlig skola – om kommunerna bara vill göra något åt problemen.
– Jag tycker att Dalarnas kommuner ska starta en akustikreform, där ljudmiljön i alla lokaler för lärande ses över och åtgärdas, säger Birgitta Tell, som i dag, torsdag, håller i en ljudmiljökonferens i Borlänge för nyckelpersoner inom skola, företags­hälsovård, kommuner, fack med mera.
– Vi vill inte bara sprida kunskap. Vi vill också väcka opinion och få igång ett riktigt ”dalaupprop” för bättre ljudmiljö. Det behövs, säger Birgitta Tell. Konferensen ”BEFRIA SAMTALET” Tid: torsdag 30 september kl. 9–16 Plats: Best Western Gustaf Wasa Hotell, Tunagatan 1, Borlänge Öppet möte för allmänheten kl. 18.30-19.30

För mer information: Ingvild Falkenhaug, informationschef, tel 070-536 22 43, ingvild.falkenhaug@hrf.se