Efter undersökning på Komatsu Forest i Umeå: ”Västerbottens arbetsgivare bör fråga anställda om ljudmiljön”

Störande ljud på jobbet kan påverka både hälsa och arbetsprestation. Därför deltog Komatsu Forest i Umeå nyligen i en HRF-undersökning där anställda fick svara på frågor om sin ljudmiljö, bland annat på kontoret. – Det är berömvärt. Alla arbetsgivare borde följa efter, säger Jan-Peter Ström­gren, förbundsordförande för Hörselskadades Riksför­bund (HRF), som i morgon, torsdag, kommer till Umeå med kampanjen ”.Befria samtalet”.

– Vi tycker att det är oerhört nyttigt att få klara besked om hur våra anställda upplever sin ljudmiljö, säger Kia Ronnhed, personalchef på Komatsu Forest.
– Nu har vi fått reda på var problemen finns och råd om hur vi kan göra för att det ska bli bättre. Andra företag skulle nog också ha nytta av en sådan här enkät.
På torsdag arrangerar HRF en ljudmiljökonferens i Umeå. Dit kommer nyckel­personer inom kommuner, företagshälso­vård, skola, fack samt arkitekter med flera för att få ny kunskap och expertråd om att skapa bra ljudmiljö.
– Störande ljud är vårt vanligaste miljöproblem, ändå görs det väldigt lite åt det. Det är dags att börja tänka ”ljudsmart”, säger Jan-Peter Strömgren, HRFs förbundsordförande.

KONFERENS torsdag 18 februari, kl 9–16, Scandic Plaza (Odeon), Umeå ÖPPET MÖTE torsdag 18 februari, kl 18.30­–19.30, Scandic Plaza (Odeon), Umeå Utställning med ”ljudmiljösimulator” kl 9–16, 18–20

Befria samtalet är en kampanj för bättre ljudmiljö som drivs av Hörselskadades Riksförbund (HRF). Under 2010–2011 anordnas bland annat en konferensturné landet runt. Läs mer om kampanjen och HRFs undersökningar på www.befriasamtalet.se