Hörapparatindustrin styr offentlig hörselvård: ”Rena svindleriet”

– Med ”Fritt val av hörapparater” har landstingspolitiker öppnat för rena rama svindleriet inom hörselvården.
Det säger Jan-Peter Strömgren, förbundsordförande för Hörsel skadades Riksförbund (HRF), efter SVT Nyheters avslöjande att hörapparatindustrin styr vilka hörapparater som provas ut inom landstingsfinansierad hörselvård i Stockholm och Skåne.

Två multinationella holdingbolag äger de mottagningar som utför så gott som alla hörapparatutprovningar i Stockholms läns landsting och Region Skåne. Nu har HRF fått fram ny statistik som visar att patienter som vänder sig till flera av dessa mottagningar förskrivs i stort sett bara de hörapparatmärken som produceras av den koncern som äger mottagningen. Och för detta får de ersättning från landstinget/regionen. Det rapporterar SVT Nyheter i dag.

– Hörapparatindustrin utnyttjar helt ogenerat ”fritt val-systemet” för att gynna sina egna affärsintressen, på bekostnad av både landstinget/regionen och patienterna, säger HRFs förbundsordförande, Jan-Peter Strömgren.
– Syftet med “Fritt val av hörapparat” var att öka valfriheten, men det har snarare lett till motsatsen.

Vid mottagningskedjorna Avesina, Audionomerna och Hörsam, som ägs av William Demant Holding, får över 98 procent av patienterna Oticon- eller Bernafon-apparater – det vill säga just de märken som ägarkoncernen tillverkar. Det visar HRFs genomgång av företagens fakturor till Stockholms läns landsting.

– Självfallet är det helt oacceptabelt. Det är som om ett landsting skulle lägga ut vård på en vårdcentral ägd av läkemedels industrin, och sedan tillåta att läkarna där ordinerade i stort sett alla patienter just de läkemedel som deras egen ägarkoncern tillverkade, säger Jan-Peter Strömgren, som nu utkräver ansvar av politikerna i landsting och region:
– Politikerna har öppnat för systematiskt utnyttjande av hörselskadade. Nu måste de omgående sätta stopp för hörapparatindustrins kontroll över hörselvården.

HRF har redan tidigare slagit larm om allvarliga övertramp inom systemet med ”fritt val”, bland annat att patienter luras att betala tusentals kronor för hörapparater, helt i onödan. Detta beskrivs i rapporten ”Myternas marknad”.

För mer information:
Ingvild Falkenhaug, kommunikationschef, tel 070-536 22 43, ingvild.falkenhaug@hrf.se