Jan-Peter Strömgren omvald som HRFs förbundsordförande

Jan-Peter Strömgren från Stockholm blev på lördagen enhälligt omvald som förbundsordförande för Hörselskadades Riksförbund (HRF).
– Aldrig har det varit så viktigt som nu med ett starkt HRF. Våra rättigheter står på spel inom en rad områden, säger han.

Jan-Peter Strömgren, 65, har varit HRFs förbundsordförande sedan 2000. Han omvaldes nu för en fjärde fyraårsperiod av hörselskadades kongress, som just nu pågår i Västerås.
– Jag är fantastiskt glad över att få fortsätta arbeta för full delaktighet och jämlikhet för alla hörselskadade, säger Jan-Peter Strömgren.
– Under de senaste åren har HRF flyttat fram positionerna för hörselskadade, men fortfarande är det många som inte kan leva sina liv fullt ut, på grund av diskriminerande otillgänglighet,brist på hjälpmedel och fördomar.
Temat för HRFs kongress är ”En ny upplysningstid”. HRF har konstaterat att politiker, myndigheter och andra beslutsfattare ofta saknar tillräcklig kunskap om hörselskadades behov, och ofta fattar beslut på felaktiga grunder. Dessutom är det många hörselskadade som inte känner till sina möjligheter och rättigheter.
 – Vi vill ha ett samhälle där hörselskadade kan vara trygga, starka, delaktiga och jämlika. Därför ska vi nu ta strid för vår rätt till hörselvård och att otillgänglighet ska klassas som diskriminering enligt lag.

Hörselskadades Riksförbund (HRF) är en av världens största hörselskadeorganisationer, med cirka 32 000 medlemmar från norr till söder. Hörselskadades kongress äger rum 1–3 juni på Aros Congress Center i Västerås. Läs mer på www.hrfkongress2012.se