Kalmar län kan få näst högsta hörapparatavgiften i Sverige

Landstingsstyrelsen i Kamlar län beslutade i dag, fredag, att införa landets näst högsta avgift för utprovning av hörapparater – 1 200 kronor. – Avgiften läggs dessutom utanför högkostnadsskyddet, vilket står i strid med Hälso- och sjukvårdslagen, säger Jan-Peter Strömgren, förbundsordförande i Hörselskadades Riksförbund (HRF).

Trots detta har nu landstingsstyrelsen i Kalmar län beslutat att föreslå att utprovningsavgiften för hörapparater höjs från 800 till 1 200 kronor. Kalmar län får därmed landets näst högsta hörapparatavgift, efter Gävleborg.
Vad värre är: Landstinget vill lägga avgiften utanför högkostnadsskyddet, trots att det handlar om en vårdavgift. I grannlänet Blekinge ingår utprovningsavgiften för hörapparater i högkostnadsskyddet.
– Höga vårdavgifter leder till ekonomiska klyftor. Det finns stor risk att plånboken styr tillgången till hjälpmedel istället för den enskilde patientens behov, säger HRFs förbundsordförande, Jan-Peter Strömgren. Han anser också att förslaget vittnar om en anmärkningsvärd brist på kunskap om hörselrehabilitering: – Hörapparaten är en grundläggande del av hörselskadades rehabilitering – en livsviktig förutsättning för en fungerande tillvaro. Jag tror inte att landstings­styrelsen har förstått det. Att avgiftsbelägga hörapparater är egentligen lika absurt som att ta betalt för ”utprovning” av benproteser, höftleder och hjärtklaffar.

Läs mer om HRF på www.hrf.se

För kommentarer: Jan-Peter Strömgren, förbundsordförande, tel 073-917 55 28