Kvinnorna i majoritet i HRFs nya, yngre förbundsstyrelse

Fler kvinnor och lägre medelålder. Det blev resultatet när hörselskadade från hela landet valde ny förbundsstyrelse vid Hörselskadades Riksförbunds kongress i helgen.

Kvinnorna är i majoritet i den nya förbundsstyrelse som ska leda HRF under fyra år framåt. Åtta av elva ledamöter är kvinnor från olika delar av landet. Dessutom är det en yngre styrelse än tidigare, med en medelålder på 55 år.
HRFs nya förbundsstyrelse består av förbundsordförande Jan-Peter Strömgren, Stockholm (omval), förbundskassör Eva Sten, Munsö (nyval), Sune Wadenheim, Malmö (omval), Marianne Morin, Kalix (omval), Kristina Olsson, Malmö (omval), Eva Blomqvist, Jönköping (nyval), Lena Hård, Uppsala (nyval), Lars Lindberg, Stockholm (nyval), Ritva Tamminen, Luleå (nyval), Agneta Österman, Möja (nyval) samt Carina Albertsson, Skellefteå (nyval).
HRF-kongressen i Västerås 1–3 juni antog även ett nytt intressepolitiskt program samt ett handlingsprogram för 2013–2016, där temat är ”En ny upplysnings­tid”. Med stöd av dessa ska HRF jobba vidare för ett samhälle där alla hörselskadade kan leva  i full delaktighet och jämlikhet, och förverkliga sig själva utan att hindras av okunskap, otillgänglighet eller brist på vård, stöd och hjälpmedel.

Läs fler nyheter från kongressen på www.hrfkongress2012.se

För mer information kontakta:
Ingvild Falkenhaug, informationschef, tel 070-536 22 43, ingvild.falkenhaug@hrf.se

Hörselskadades Riksförbund (HRF) är en av världens största hörselskadeorganisationer med cirka 32 000 medlemmar från norr till söder. Läs mer om HRF på www.hrf.se.