Ljudmiljöproblem på 80 procent av Jönköpings restauranger

Över 80 procent av Jönköpings restauranger och caféer har dålig/bristfällig ljudmiljö, enligt en ny stickprovsundersökning. – Det står krögarna dyrt. Varannan svensk väljer bort ställen med dålig ljudmiljö, säger Jan-Peter Strömgren, förbundsordförande för Hörsel­skada­des Riks­för­bund (HRF) som i dag, tisdag, besöker Jönköping med konferensen ”Befria samtalet”.

HRF:s rapport om ljudmiljö, Kakofonien, visar att halva befolkningen upplever att de har svårt att höra och samtala på restaurang. Det vanligaste problemet är dålig akustik, som gör att sorl, steg, ­maskin­ljud och skrammel blir till ett på­fres­tande, ekande oväsen. Och detta buller­ driver bort kunder: Varannan person undviker ställen med dålig ljudmiljö. En av tre har lämnat restauranger där det låter illa.

– Dålig ljudmiljö är dåligt för affärerna, det råder det ingen tvekan om. Nu måste Jönköpings krögare börja tänka ”ljudsmart”, säger Jan-Peter Strömgren. – Det handlar inte om att folk ska hålla tyst på krogen. Tvärtom. Det handlar om att utforma restau­ranger så att alla kan sitta och prata – utan att skrika.

I dag, tisdag 19 oktober, kommer Jan-Peter Strömgren och ledande ljudmiljö­experter till Jönköping i samband med den landsomfattande konferensturnén ”Befria samtalet”. Konferenserna tar upp de växande ljudmiljöproblemen i samhället, inte minst inom skola och arbetsliv, samt olika ljudsmarta lösningar.

Hela listan med besökta restauranger i Jönköping finns på www.befriasamtalet.se/press BEFRIA SAMTALET tisdag 19 oktober Plats: Elite Stora Hotellet, lokal ”Ole Bull” Konferens: kl 9.00–16.00. Öppet möte för allmänheten: kl 18.30–19.30. Utställningen “Bli ljudsmart” kl 9–16, 18–20.