Nu kan du ringa och kolla hörseln – mitt på Centralen

Telefon, pekskärm eller bur? I dag och i morgon, torsdag–fredag, kan allmänheten testa sin hörsel med flera olika metoder – mitt i det larmande folkmyllret på Centralstationen i Stockholm.

Det är Hörselskadades Dag i hela landet nu på lördag. Dagarna före ger sig Hörselskadades Riksförbund (HRF) ut på en av Stockholms mest ljudrika platser – Centralen – för att visa allmänheten hur enkelt det är att hålla koll på sin hörselhälsa.
Den som vill kan slå sig ner i ett litet ”ljudsmart” rum och testa hörseln i telefon, eller ställa sig vid en pekskärm och testa hörseln på webben. Alla som får ett resultat som tyder på hörselnedsättning kan kliva in i en bur och göra ett tonaudiometriskt test, som utförs av legitimerade audionomer från Karolinska Universitets­sjukhuset och HRF Hörteknik.
På plats finns också forskare från Forskningsinstitutet Hörselbron, som passar på att göra en liten studie om hörseltest mitt i folkvimlet. Det är Hörselbron som har utvecklat HRFs hörseltest i telefon: 0900–20 33 000* och på webben: www.horseltest.se – två nya testmetoder som innebär ett riktigt folkhälsolyft, eftersom de kan göras när som helst och nästan var som helst: hemma, på jobbet, i en reklampaus, mitt i natten... Det har aldrig varit enklare än nu att hitta svaret på den ständiga frågan: Hur hör du – egentligen?

Hörseltestdagar på Stockholms Central den 13–14 oktober, kl 7–19. Läs mer på www.hrf.se
Hörselskadades Dag i hela landet lördag 15 oktober. Länk till lista med vad som händer runt om i landet finns på www.hrf.se/horselskadadesdag

*Att testa hörseln i telefon kostar 28 kr, varav 10 kr går till hörselforskningen.

Hörselskadades Riksförbund (HRF) är Sveriges största intresseorganisation för hörselskadade. Läs mer om HRF på www.hrf.se.