Nu stoppar Region Skåne vård för enkelsidigt hörselskadade

Enkelsidigt döva och hörselskadade i Skåne kan bli utan hörapparat. På måndagen sade Habiliterings- och hjälpmedels­nämnden ja till decibelgränser. – Makalös arrogans. Nämnden kör över läkare och audionomer – och struntar i konsekvenserna, säger Jan-Peter Strömgren, förbundsordförande för Hörselskadades Riksförbund (HRF).

– För enkelsidigt döva finns det Cros-apparater och benförankrade hörapparater. Ska sådana hjälpmedel avskaffas i Region Skåne? undrar Jan-Peter Strömgren.
– Den som har en hörselnedsättning på ena sidan behöver hörapparat, det är forskare, audiologer, audionomer och användare eniga om. Utan hörapparat blir hörselförmågan – inte minst riktningshörseln – betydligt sämre. Inbillar sig Habiliterings- och hjälpmedelsnämnden att de vet bättre? I april drog regionstyrelsen i Skåne tillbaka ett förslag där decibelgränser ingick, och efterlyste en konsekvensanalys. Någon sådan har fortfarande inte gjorts.
– Det är märkligt, men Habiliterings- och hjälpmedelsnämnden har fattat beslut om decibelgränser utan att ha tydliga fakta om vad beslutet kommer att leda till, konstaterar Jan-Peter Strömgren.
Inte heller samrådet med hörselskadades företrädare har fungerat. Habiliterings- och hjälpmedelsnämnden kallade HRF till informationsmöte sent på fredag eftermiddag – och fattade sedan beslut på måndag förmiddag.
­– Alltså inget samråd värt namnet – bara ”tuta och kör över”. Det är just den här typen av nonchalant beteende som bäddar för politikerförakt, säger Jan-Peter Strömgren.

Läs mer om HRFs namninsamling i Skåne på www.hrf.se/protest.