Ny undersökning i Sydostlänen: Åtta av tio vill förbättra ljudmiljön i skolorna

Bra ljudmiljö i skolor och förskolor ska prioriteras av kommunerna – även om det kostar. Det tycker åtta av tio i Sydostlänen. Det här visar en ny undersökning från Hörselskadades Riksför­bund (HRF), som nästa vecka kommer till Kalmar, Växjö och Karlskrona med kampanjen ”Befria samtalet”.

De här problemen tas på stort allvar av invånarna i Kalmar län, Krono­berg och Blekinge. En ny Novus-undersökning bland över 1 000 personer i Sydostlänen visar att åtta av tio (78 procent) vill att deras kommuner ska se till att för­skolor, skolor och andra under­visningslokaler har samtalsvänlig ljudmiljö. Och de vill prioritera ljudmiljö­åtgärder även om de medför stora kostnader.
– Det här visar att vår kampanj för bättre ljudmiljö inom skola, arbetsliv och i övriga samhället har ett väldigt starkt och brett stöd, säger Jan-Peter Strömgren, HRFs förbundsordförande. Kampanjen ”Befria samtalet” består bland annat av en konferensturné landet runt, med några av landets främsta ljudmiljöexperter. Nästa vecka har turen kommit till Kalmar, Växjö och Karlskrona. Läs mer på www.befriasamtalet.se

Konferens i Kalmar: måndag 22 mars kl 9–16, Kalmarsalen Konferens i Växjö: onsdag 24 mars kl 9–16, Hotel Royal Corner Konferens i Karlskrona: fredag 26 mars kl 9–16, Hörsalen, Blekinge Museum Dessutom: Utställning med ”ljudmiljösimulator”.

Läs mer om HRFs undersökningar och kampanjen ”Befria samtalet” på: www.befriasamtalet.se