PRESSMEDDELANDE Nio av tio restauranger i Halmstad har problem med ljudmiljön

Nio av tio restauranger och caféer i Halmstad har dålig/bristfällig ljudmiljö, visar en ny stickprovsundersökning. – Bedrövligt, men inte förvånande. Varannan person i Sverige har svårt att höra på krog och cafè, säger Jan-Peter Strömgren, förbundsordförande för Hörsel­skada­des Riks­­förbund (HRF) som i dag, torsdag, arrangerar en ljudmiljökonferens i Halmstad.

Situationen är nästan lika illa i hela landet. Halva svenska folket har svårt att höra och samtala på café/restaurang, och lika många undviker ställen med dålig ljud­miljö. En av tre har lämnat restauranger på grund av störande ljud.

– Vi har ju fått rökfritt på krogen. Nu är det dags för krögarna att befria både gäster och personal från det störande bullret, säger HRFs förbunds­ordförande, Jan-Peter Strömgren.

I dag, torsdag 11 november, kommer Jan-Peter Strömgren och ledande ljudmiljö­experter till Halmstad i samband med den landsomfattande konferensturnén ”Befria samtalet”. Konferenserna tar upp de växande ljudmiljöproblemen i samhället, inte minst inom skola och arbetsliv, samt olika ljudsmarta lösningar.

Hela listan med undersökta restauranger/caféer i Halland bifogas. Läs mer på www.befriasamtalet.se/press