PRESSMEDDELANDE Uppsala: Stora ljudmiljöproblem på restauranger, kontor och skolor

På 17 av 20 restauranger och caféer i Uppsala är ljudmiljön under all kritik, enligt en ny stickprovsundersökning. Problemet med störande buller växer också på skolor och i öppna kontor runt om i landet. – Konsekvenserna kan bli allvarliga, varnar Jan-Peter Strömgren, HRFs förbunds­ordförande, som i dag medverkar på konferensen ”Befria samtalet” i Uppsala.

Men problemet med störande buller handlar inte bara om restauranger: – Ljudmiljön är bedrövlig på väldigt många skolor, förskolor, öppna kontor och andra arbetsplatser runt om i landet. Varannan arbetstagare har problem med störande ljud på jobbet, säger HRFs förbunds­ordförande, Jan-Peter Strömgren.
– Det kan leda till minnes- och koncen­trationsproblem, kommuni­ka­tions­svårigheter, huvudvärk och allvarligare hälsorisker.

Men så behöver det inte vara. I dag, tisdag, samlas arbetsmiljöingenjörer, skydds­ombud, byggnadsinspektörer med flera på konferensen ”Befria samtalet” i Uppsala, för att få expertråd om hur de kan skapa ett hälsosammare ljudklimat.
– Det är hög tid att börja tänka ”ljudsmart”. Det lönar sig för alla.
Läs mer på www.befriasamtalet.se ”BEFRIA SAMTALET” – en konferens om ljudmiljö Tid: tisdag 1 februari kl 9.00–16.00. Plats: Uppsala Konsert & Kongress. Lokal: C Utställningen “Bli ljudsmart” kl 9–16, 17.30–18.30 För program se bifogad pdf eller www.befriasamtalet.se/uppsala HRFs rapport om ljudmiljön i Sverige: www.befriasamtalet.se/rapport