SVT utestänger 700 000 väljare från partiledartalen i Almedalen

SVT textar inte sina sändningar från partiledarnas tal i Almedalen. Därmed utestänger public service-bolaget närmare 700 000 hörselskadade från en viktig del av den politiska debatten.
– Det här är helt oförsvarligt! SVT borde skämmas, säger Jan-Peter Strömgren, förbundsordförande för Hörsel­skadades Riksförbund (HRF).

Det finns 1,4 miljoner människor med hörselnedsättning i Sverige. Ungefär hälften av dem behöver text i tv för att utan svårigheter kunna uppfatta vad som sägs. När nu stora delar av Sverige har ögonen på Almedalen är det självklart att även personer med hörselnedsättning vill ta del av vad partiledarna har att säga.
Men de som har bänkat sig framför SVTs direktsändningar i Kunskapskanalen och på webben har blivit besvikna: det finns ingen textning. Så ikväll, när Annie Lööf talar, får hörselskadade med politikintresse nöja sig med att läsa referat i efterhand.
Till HRF har SVT Forum, som ansvarar för sändningarna, uppgett att inget av partiledartalen textas, vare sig direkt eller i efterhand, vare sig i tv eller på webben – trots att detta har utlovats. Istället hänvisar SVT till att de lägger ut talen med teckenspråks­tolkning på webben (dagen efter!).

– Väldigt okunnigt. Visst är det bra med teckenspråkstolkning, men det kan inte ersätta textning, säger HRFs förbundsordförande, Jan-Peter Strömgren.
– Ungefär hälften av de 1,4 miljoner som hör dåligt behöver text i tv, men bara en bråkdel av dem, uppskattningsvis 30 000, kan teckenspråk.
Jan-Peter Strömgren är förvånad över att SVT har struntat i textningen i Almedalen. På senare år har SVT blivit allt bättre på att texta samhällspolitisk debatt, inte minst i samband med valrörelserna.
– Det här är ovärdigt en demokrati. Vad tycker de politiska partierna om att SVT utestänger 700 000 av landets väljare från deras tal?

För kommentarer:
Jan-Peter Strömgren, HRFs förbundsordförande (finns på plats i Almedalen),
tel 073–917 55 28, jan-peter.stromgren@fs.hrf.se

För ytterligare information:
Ingvild Falkenhaug, informationschef,
tel 070-536 22 43, ingvild.falkenhaug@hrf.se

Hörselskadades Riksförbund (HRF) är en av världens största hörselskadeorganisationer med cirka 32 000 medlemmar från norr till söder. Vi arbetar för ett samhälle där alla hörselskadade kan leva full delaktighet och jämlikhet. Läs mer om HRF på www.hrf.se.