Värmland inför hörselavgifter utanför lagen

Hälso- och sjukvårdslagen gäller tydligen inte i Värmland. Det konstaterar Hörsel­skadades Riksförbund (HRF), sedan Värmlands landstings­fullmäktige på onsdagen beslutat att införa nya hörselvårdsavgifter utanför det lagstadgade högkostnadsskyddet.

På onsdagen beslutade landstingsfullmäktige att alla som behöver ­hörsel­rehabilitering måste betala 15 procent av kostnaden för hörapparaterna samt en särskild utprovningsavgift. Och båda dessa summor ligger utanför högkostnads­skyddet. Med andra ord: De som har störst behov måste betala mest.
– Obegripligt. Landstinget i Värmland anser uppenbarligen att de inte behöver följa lagen, säger HRFs förbundsordförande, Jan-Peter Strömgren. – Men i Värmlands grannlän – Västra Götaland och Örebro län – där gäller Hälso- och sjukvårdslagen. Där omfattas hörselskadade av högkostnads­skyddet. Att landsting åsidosätter Hälso- och sjukvårdslagen är ett problem som borde bekymra både regering och riksdag, anser HRF. Men det är förvånansvärt tyst.
– Sover Göran Hägglund? Socialministern kan inte stillatigande acceptera att Värmland blir ”laglöst land”, säger Jan-Peter Strömgren. – Om lagen inte gäller lika för alla – vad är den då värd?

Läs HRFs brev till landstingsfullmäktige i Värmland på www.hrf.se