Varnar för ökande ljudstress på arbetsplatser i Östergötland

– Ljudstress är ett växande arbetsmiljöproblem. Nu måste arbetsgivare och fack i Östergötland börja se dålig ljudmiljö för vad det är – en allvarlig hälsorisk. Det säger Birgitta Tell, vice förbundsordförande för Hörselskadades Riksförbund (HRF), som i dag, torsdag, kommer till Norrköping med konferensen “Befria samtalet”.

Hela 57 procent av dem som jobbar i kontorslandskap tycker att ljudmiljön är ett problem på jobbet varje dag/varje vecka. Även i skolor och förskolor är det illa ställt; mer än hälften av lärarna har svårt att höra eleverna i klassrummet.

– Siffrorna är skakande. Det här visar att störande ljud är en arbetsmiljöfråga som måste tas på större allvar, säger Birgitta Tell, HRFs vice förbundsordförande. – Arbetsgivare som inte gör något åt störande ljud på arbetsplatsen utsätter sina anställda för onödiga hälsorisker. Det är inte acceptabelt!

På torsdagen gästas Norrköping av ”Befria samtalet”, en konferens där HRF och ledande ljudmiljöexperter beskriver problemen – och berättar om lösningarna. – Vi vill vi få arbetsgivare, fack, kommuner, arkitekter och alla andra att börja tänka ”ljudsmart”. Det är dags för ett samtalsvänligt Sverige, där alla mår bättre.

BEFRIA SAMTALET torsdag 21 oktober Plats: Arbetets Museum, Norrköping (Folksamsalen) Konferens: kl. 9.00–16.00. Se bifogade program (pdf) eller www.befriasamtalet.se/norrkoping Utställning om ljudmiljö: kl. 9–16, 18–20. Öppet informationsmöte: kl. 18.30–19.30.

Läs mer om kampanjen “Befria samtalet” och HRFs rapport om ljudmiljön i Sverige på www.befriasamtalet.se