Suite melodies på designhotellet Birger Jarl

Report this content

Suite melodies på designhotellet Birger Jarl Under hösten har personalen på Hotel Birger Jarl ofta sett män och kvinnor med stora svarta caselådor i korridorer, eller hängande mot barstolarna i lobbyn. Från vissa rum har det hörts dämpade rytmer och klanger. - Vi håller på att spela in ett helt nytt svenskt musikalbum, berättar Magnus Fagerström , vice VD på Hotel Birger Jarl. Plattan ska bli en samlingsskiva med flera olika artister, ledda av låtskrivaren och producenten Fredrik Jonsson. Bland namnen på skivan märks, förutom Fredrik Jonsson själv, Blackcell, Emma Nilsdotter, Charlotte Berg (Charlie's Magazine), Annika Thörnquist (Da Buzz) och Josefin Nilsson (Ainbusk). - Jag hade länge lekt med tanken att ljudlägga hotellets speciella designrum, skapade av välkända inredningsarkitekter och designers som t.ex. Jonas Bohlin och Thomas Sandell m.fl. För ett år sedan träffade jag Fredrik. Vi kom fram till att vi ville göra en hel skiva med designrummen som utgångspunkt. Fredrik har fått fria händer att utforma materialet. Det ska bli en skiva med modern popmusik som kan stå för sig själv. Även om den utgår från våra rum, berättar Magnus. På skivan, som har arbetsnamnet "Tid och rum", har Fredrik matchat svenska musiktraditioner och deras tidsinfluenser mot de olika formgivarna på hotellet. Resultatet är därför också en berättelse om svenskt musikliv från folkvisan till 2000-talet. Flera av spåren på skivan spelas in live på hotellets designrum. Dels för att fånga inspirationen från respektive formgivare, dels för att Fredrik Jonsson vill slå ett slag för liveinspelningar, som han tycker är alltför underskattade idag. Det ska också bidra till skivans sound där han eftersträvar en naturlig ljudbild med mycket känsla. Skivan kommer att finnas tillgänglig i mars 2004. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=33697 För mer information kontakta: Magnus Fagerström, Hotel Birger Jarl: 08-674 18 07, 0733-96 89 63, magnus.fagerstrom@birgerjarl.se Fredrik Jonsson 0707-42 30 80 Hotel Birger Jarl byggdes år 1974. Byggnaden är belägen på Tulegatan 8, parallellt med och mellan Birger Jarlsgatan och Sveavägen i Stockholm. Faciliteter: 235 rum, 8 konferenslokaler för 2-150 personer, 5 grupp- arbetsrum och festvåning för upp till 150 personer. Frukostmatsal, lobbybar, restaurang, gym, bastu och garage. De som specialinrett rum och miljöer på Hotel Birger Jarl är; Kristian Eriksson, Jerk Malmsten & Léo Jóhannsson, Johanna Köhlin & Agneta Pettersson, Thomas Sandell, Johan Stylander, Eva Lilja Löwenhielm & Anya Sebton, Love Arbén, Jonas Bohlin, Franz Hardinger & Bronwynn Welsh, Svenskt Tenn AB, Pernilla Glaser, Charlotte Pettersson, Tom Hedqvist, Sara Lindell, Björn Sahlqvist, Nirvan Richter/Norrgavel, Anne-Christine Axelsson, Peter Hallén, Olle Rex, Sanna Nathanson/Living Design och Anki Gneib/Wall to Wall. www.birgerjarl.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/19/20040119BIT00390/wkr0001.doc Bilaga http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/19/20040119BIT00390/wkr0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/19/20040119BIT00390/wkr0003.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/19/20040119BIT00390/bild.html Bilder