Hotel Diplomat AB säljer Åregården & Dippan – vill satsa på fler storstadshotell

Report this content

Hotel Diplomat AB har beslutat att sälja Åregården, Country Club och Dippan, tre av den svenska fjällvärldens mest kända varumärken.

– Vi har ett generationsskifte i familjeföretaget och har beslutat oss för att utveckla verksamheten i Stockholm samt att köpa ett liknande hotell i någon av de större nordiska städerna eller i England, säger Sune Malmström Sr, grundare och ägare av Hotel Diplomat AB.

Familjen Malmström har ägt Åregården i över 40 år och varit en naturlig del av Åres natt- och nöjesliv. Nu har hotellet och familjens övriga verksamheter i Åre lämnats ut till försäljning.

– Vi har bra beläggning och kan fortsätta driva hotellet som idag men vi vill kunna fokusera ännu mer på att utveckla Hotel Diplomat i Stockholm. Vi kan få ett bättre ekonomiskt resultat genom att satsa på ett liknande hotell som det vi har i Stockholm. Det skulle ge mer synergieffekter och vi tror därför att en annan ägare bättre kan utveckla Åregården och Dippan, säger Anna Cappelen, vd för Hotel Diplomat Stockholm och Åre.

Redan i dag finns spekulanter, men Anna Cappelen betonar att försäljningsprocessen kommer att ta tid.

– Vi har inte bråttom eftersom Åregården och Dippan är starka varumärken. Detta är väletablerade verksamheter som ligger på Åres mest centrala platser. Vi hoppas naturligtvis att hitta den köpare som kommer att vilja driva dem vidare.

Under tiden kommer Hotel Diplomat i Stockholm att utvecklas och man planerar att bygga till ett flertal rum. Samtidigt fortsätter jakten på ett nytt hotell någonstans i Norden eller England.

Sune Malmström Sr förstår att den yngre generationen vill utveckla verksamheten i en annan riktning.

– Vi har haft en fantastisk tid och det var exempelvis kul att introducera After Ski i svenska fjällen. Jag minns bäst alla jubelkvällar på Dippan med artister som tog med sig sin publik till Åre och alla kunde sjunga med. Det var underbara kvällar när man kunde se hur lyckliga gästerna var, säger Sune Malmström Sr.

För mer information, kontakta gärna:
Anna Cappelen, VD Hotel Diplomat Stockholm Åre

E-mail: Anna.Cappelen@diplomathotel.com

Hotel Diplomat Stockholm och Åre drivs av fjärde generationen Malmström. I koncernen ingår Hotel Diplomat med T/BAR Scandinavian Brasserie på Strandvägen i Stockholm, samt Åre-baserade Hotel Diplomat Åregården med Åregårdens Bar & Bistro, Vinbaren, Åre Residence, Country Club samt Wallmans Dippan och Dippan Nightclub. Hotel Diplomat i Stockholm är certifierat enligt ISO 14001 och Hotel Diplomat Åregården är Svanenmärkt.