8 av 10 unga vill ha en fast anställning

8 av 10 unga inom hotell- och restaurangbranschen vill ha en fast anställning. Det visar nya siffror som Novus Opinion tagit fram på uppdrag av HRF.

-8 av 10 är en väldigt hög siffra, det tycker även vi som är aktiva i branschen och som känner våra medlemmar och deras behov. Det visar klart och tydligt att även unga människor prioriterar en trygghet i anställningen och en möjlighet att planera sitt liv, säger Ella Niia, förbundsordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Inom hotell- och restaurangbranschen har var tredje person en visstidsanställning. Det är mer än dubbelt så många som inom de flesta andra branscher. Enligt Sveriges Hotell- och restaurangföretagares egna siffror ökade antalet visstidsanställningar under 2004-2008 med 40 procent.

-Anställningsformen är en av de mest prioriterade frågorna för oss i årets avtalsrörelse. Det finns inom branschen gott om företag som utnyttjar sin personal genom att bara ge dem dag-till-dag –anställningar utan att någonsin erbjuda dem riktiga anställningar. Den här undersökningen stärker oss än mer i övertygelsen om att vi måste få till ännu fler fasta anställningar i branschen, avslutar Ella Niia.

Lovisa Lagerström Lantz, kommunikationschef HRF, 070 -592 45 46

________________________________________

Hotell- och Restaurangfacket, HRF, organiserar 38.000 anställda på hotell, restauranger, barer, nattklubbar, kasinon, konditorier, cateringföretag, bingo- och bowlinghallar, konferens- turism- och nöjesparksanläggningar. Medlemmarna jobbar inom en mängd yrken. Förbundet bildades 1918.