Allvarligt misstag att inte ta bort extra arbetslöshetsavgiften i vårbudgeten

Regeringen begår ett mycket allvarligt misstag när man nu meddelar att den statliga extrapålagan på arbetslöshetsförsäkringen inte tas bort. Fyrdubblingen av avgiften till a-kassan innebär att tiotusentals människor bara i hotell- och restaurangbranschen kommer att stå utan ekonomiskt skydd vid den fortsatta höga arbetslöshet som finansminiser Anders Borg nu spår. Det menar Hotell- och restaurangfacket i en kommentar till beskedet i regeringens vårbudget.

Tunga nationalekonomer som Lars Calmfors och en mängd andra bedömare är ense om att den mycket höga avgiften för att få skydd vid arbetslöshet inte har fungerat. Även Anders Borg själv har medgett att chockhöjningen av avgiften har lett till att allt för många nu står utan detta ekonomiska skydd vid arbetslöshet.

- Chockhöjningen av avgiften till arbetslöshetsförsäkringen är regeringens största misslyckande. Det är djupt orättvist att de som har de lägsta lönerna ska få de högsta avgifterna för att få vara med i a-kassan. För många i vår bransch - som har drabbats hårdast av den orimliga extrapålagan - är detta som ett slag i ansiktet, säger Hotell- och restaurangfackets ordförande Ella Niia.

- Men det är också dålig jobbpolitik att många står utanför denna omställningsförsäkring. Det skapar inlåsningseffekter, bidrar till minskad rörlighet på arbetsmarknaden, och skapar osäkerhet och rädsla hos de anställda, säger Ella Niia.

Medlemmarna i hotell- och restauranganställdas a-kassa har fått den högsta extraavgiften, och måste idag betala 390 kr/månad. Samtidigt har de anställda i denna bransch den största risken att drabbas av arbetslöshet, de lägsta lönerna och de otryggaste jobben.

Fakta

• Snittlönen inom hotell- och restaurangbranschen ligger i praktiken på cirka 11 100 kr, eftersom den genomsnittliga arbetstiden endast är 53 procent av en heltid (d v s drygt en halvtid).
  • Avgiften till a-kassan i hotell- och restaurangbranschen höjdes år 2007 från 97 kronor, och är idag 390 kronor. Det motsvarar för många mer än vad man får ut i lön för en hel dags arbete. A-kasseavgiften för hotell- och restauranganställda är den högsta av alla. För akademiker, som generellt sett har bland de högsta lönerna på svensk arbetsmarknad, är avgiften idag endast 90 kronor.
  • Antalet medlemmar i hotell- och restauranganställdas a-kassa har minskat kraftigt sedan höjningen av avgiften: från 74 000 år 2007 till cirka 50 000 idag.
  • Arbetslösheten inom hotell- och restaurangbranschen är bland de högsta i landet – samtidigt som branschen växer och nya jobb skapas. 14,6 procent av medlemmarna i Hotell- och restauranganställdas a-kassa är hel- eller deltidsarbetslösa. Ytterligare åtta procent är i arbetsmarknadspolitiska åtgärder.

För mer information:

Daniel Färm