Arbetsgivare betalar 400 000 kronor till medlem i HRF

Slavliknande arbetsförhållanden, dumpade löner och utebliven sjuklön. Efter påstötningar och förhandlingar med Hotell- och restaurangfacket har arbetsgivaren ersatt en av HRF:s medlemmar med 400 000 kronor.

- Nu vet vi att pengarna har kommit in, ur vårt perspektiv är en förhandling aldrig vunnen förens vi har pengarna på vårt konto, säger Mats Kjellberg, ombudsman på HRF i Göteborg.

Den anställde personen, Jiang Zhaolin, kom till Sverige på arbetskraftstillstånd och påbörjade sin anställning i det Göteborgsbaserade företaget i maj 2010. Hans arbetsdagar började tidigt och slutade sent, alltid sex dagar i veckan. Till slut sa kroppen ifrån av den fysiska och psykiska stressen och Zhaolin sjukskrev sig. Då betalade arbetsgivaren ingen sjuklön.

- Arbetsgivaren har systematiskt brutit mot grundläggande system i kollektivavtalet och i det anställningsavtal som han ingick med Zhaolin. Han har på ett enormt utstuderat sätt utnyttjat Zhaolins utsatta situation, säger Mats Kjellberg, ansvarig ombudsman på HRF i Göteborg.

Zhaolin bodde under sin tid i Sverige i en lägenhet som arbetsgivaren tillhandahöll och som han betalade dyra pengar för.

- Det är inte ovanligt att människor som kommer som migrerad arbetskraft bor i lägenheter eller rum som arbetsgivaren tillhandahåller. Det gör dem än mer utsatta; protesterar de mot sina arbetsförhållanden riskerar de att inte bara förlora jobbet utan också bostaden. Det var precis den situationen Zhaolin befann sig i, säger Mats Kjellberg.

Hotell- och restaurangfacket har tidigare slagit larm om att människor som kommer till Sverige som arbetskraftsinvandrare utnyttjas av illasinnade arbetsgivare.

- Zhaolin är långt ifrån den första som utnyttjas pga av sin okunskap och sitt osäkra uppehållstillstånd. Att vi kom till en uppgörelse med arbetsgivaren i just det här fallet beror nog på att fallet blev medialt uppmärksammat och att arbetsgivaren trots allt var rädd om sitt rykte. Men Zhaolin fick också ta konsekvensen av att han slog larm – sedan slutet av augusti är han tillbaks i Kina, säger Mats Kjellberg.

-Vår förhoppning är att fler som befinner sig i Zhaolins situation ser att det kan lösa sig att protestera och anmäla sin arbetsgivare. Ingen ska behöva leva och arbeta under de förhållanden som många arbetskraftsinvandrade gör idag, säger Mats Kjellberg.

Den framförhandlade ersättningen avser utebliven sjuklön, OB-och övertidsersättning, ersättning för extra ledighetsdagar samt semesterersättning för hela anställningsperioden. Dessutom får medlemmen och HRF ersättning för brott mot kollektivavtalet.

Företaget är medlemmar i arbetsgivarorganisationen SHR.

Lovisa Lagerström Lantz, kommunikationschef HRF, 070 -592 45 46
Mats Kjellberg, Ombudsman HRF Avdelning Väst, 08 – 588 099 32

Hotell- och Restaurangfacket, HRF, organiserar anställda på hotell, restauranger, barer, nattklubbar, kasinon, konditorier, cateringföretag, bingo- och bowlinghallar, konferens- turism- och nöjesparksanläggningar. Medlemmarna jobbar inom en mängd yrken. Förbundet bildades 1918.