Arbetsgivarna inom hotell- och restaurang vägrade ge mest lågavlönade en rimlig höjning - facket varslar om strejk

OBS! Två sidor! PRESSTRÄFF KL 11.30 FREDAG 27 APRIL.

Efter månader av förhandlingar har SHR, Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, sagt nej till fackföreningens slutbud om löneförhöjningar för landet lägst avlönade. Hotell- och restaurangfackets slutbud låg i linje med de löneförhöjningar som slöts för handeln. Det skulle ha minskat lönegapet till övriga grupper på svensk arbetsmarknad, som tjänar mer än hotell- och restauranganställdas genomsnitt på 17 400 kronor i månaden. Nu varslar Hotell- och restaurangfacket därför om strejk på 18 hotell och restauranger, med över 1000 anställda, från och med den 8 maj.

- Vi är mycket besvikna på att arbetsgivarna i SHR inte orkade stå emot trycket från Svenskt Näringsliv. Vi har haft ett mycket gott samtalsklimat i branschen. Men nu har arbetsgivarna visat att man saknar insikt i lågavlönade kvinnors, ungdomars och utlandsföddas mycket svåra vardagssituation. Det är skamligt att SHR inte kan ge våra lågavlönade restaurangbiträden, kockar, serveringspersonal, receptionister, städare och andra rimliga löneförhöjningar.

- Om man tror på att detta är en framtidsbransch, är det hög tid att arbetsgivarna också börjar behandla de anställda efter det.

- Vi har varit mycket tillmötesgående i de krav som har förts fram från arbetsgivarna på att utforma det nya avtalet på ett sätt som tar hänsyn till företagens villkor. Men vi kan aldrig gå med på att landets lägst avlönade skulle få lägre löneökningar än andra som redan har kommit överens. Då skulle bara löneklyftorna på svensk arbetsmarknad öka eller cementeras. De anställda i hotell- och restaurangbranschen har fått nog av att ha lägst löner och otryggast anställningsvillkor på svensk arbetsmarknad.

- När det nu går så bra för branschen, och företagen gör rekordvinster, är det hög tid för de fattiga riddarna i köket, servisen, receptionen och städet att få rejäla men rimliga löneförhöjningar. Våra krav på löneförhöjningar låg inom ramen för vad som är samhällsekonomiskt ansvarsfullt. Det är märkligt att det alltid är krav på höjda löner för de kvinnor, ungdomar och invandrare som tjänar minst, som arbetsgivarna hävdar skulle hota samhällsekonomin, säger Hotell- och restaurangfackets förbundsordförande Ella Niia.

Hotell- och restaurangfacket bjuder in till pressträff.
Tid: kl 11.30 fredag 27 april Plats: Hotell- och restaurangfackets förbundskontor, Olof Palmes gata 31, Stockholm

Varslet omfattar i ett första skede 1 085 anställda på 18 företag i Stockholm, Göteborg och Malmö:

Hotell och restauranger som varslas om strejk från den 8 maj 2007

Göteborg Svenska Mässan Möten och Hotell Aktiebolag, Gothia Towers+Svenska Mässan

Hotel Aktiebolag Bastionen, SAS Radisson

Scandics Hotels Aktiebolag, Scandic Europa

Scandics Hotels Aktiebolag, Scandic Opalen Scandics Hotels Aktiebolag, Scandic Mölndal

Stockholm Royal Viking Hotel AB Förvaltningsaktiebolaget Tegelbacken Sheraton Nordic Hotels i Sthlm AB Golden Hits AB Scandic AB, Continental Scandic AB, Malmen Aktiebolaget Gröna Lunds Tivoli – Tyrol Wallmans Aktiebolaget Kolingen Engelen

Skåne Elite Savoy Hotel SSRS Grand Hotel Savoy AB Elite Residens SSRS Grand Hotel Savoy AB Jensens Böfhus AB Fosieby Hotell AB Hotel Jägersro Scandic Hotels AB Hilton Malmö City

PRESSMEDDELANDE HOTELL OCH RESTAURANG FACKET www.hrf.net Daniel Färm, kommunikationschef, 070-650 12 09, daniel.farm@hrf.net Olof Palmes Gata 31, Box 1143, 111 81 Stockholm, Tel 0771-57 58 59