Arbetsgivarna strandar förhandlingarna - innan de ens börjat

Arbetsgivarsidan inom Hotell- och restaurang har idag valt att kalla in medlingsinstitutet - trots att förhandlingarna mellan parterna inte ens inletts.

-Det är upprörande att SHR väljer att kalla in medlare utan att ens ha inlett förhandlingarna först, säger Ella Niia, förbundsordförande för Hotell- och restaurangfacket.

-Vi har träffats ett par gånger och pratat formalia men först idag har SHR bekänt färg och lämnat över sina konkreta yrkande. Att de då inte ens vill sätta sig vid förhandlingsbordet och inleda förhandlingar är mycket upprörande, säger Ella Niia.

- De förslag arbetsgivarsidan idag lämnat till oss innebär reella försämringar för de anställda vad gäller anställningsformer, arbetstider och löner. Arbetsgivarna visar en förvånande brist på reell insikt om vilka villkor de anställda i deras egen bransch lever under, säger Ella Niia, förbundsordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Var tredje anställd inom hotell- och resturanbranschen har idag bara korta, tillfälliga anställningar. Det är drygt tre gånger högre än snittet för övriga LO-förbund. Det hör också till ovanligheterna att man arbetar heltid. Utspätt på ett år är den arbetade tiden i genomsnitt 55 procent av en heltid. Samtidigt är medelinkomsten för en heltid drygt 19 500 kronor.

-Jag har under min tid som aktiv inom fackföreningsrörelsen aldrig sett ett värre hugskott till yrkanden. Och jag har aldrig varit med om ett sånt illa sätt att driva förhandlingar på. Arbetsgivarnas bud är förnedrande mot alla anställda i branschen, avslutar Ella Niia.

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA: Lovisa Lagerström Lantz, kommunikationschef HRF, 070 -592 45 46