Hotell- och restaurangfacket: Handels avtal betyder mycket för våra förhandlingar

Hotell- och restaurangfacket välkomnar beskedet att Handels har nu har lyckats sluta ett avtal med sin arbetsgivarorganisation om löneökningar de närmaste åren. Grundprincipen – att man utgår från att räkna höjningar i kronor och ören, snarare än att utgå från t ex de procenttal som industrins anställda fick – är viktig för att faktiskt kunna minska klyftorna mellan kvinnligt och manligt dominerade branscher.

- Vi gratulerar Handels till sitt avtal. Det betyder mycket för våra möjligheter att nå framgång i våra förhandlingar, som snart närmar sig slutskedet. Precis som Handels betonar vi att våra medlemmar handlar för kronor och ören, inte med procent.

- Men eftersom våra medlemmar i snitt tjänar ännu mindre och har ännu otryggare anställningar än Handels, är våra krav rimliga: 1000 kr/månaden mer i löneförhöjning för alla, ingen ska tjäna mindre än 16 100 kr/månaden, och det måste bli lättare att få fast heltidsanställning också i vår bransch, säger tredje förbundsordförande Malin Ackholt i en kommentar.

PRESSMEDDELANDE HOTELL OCH RESTAURANG FACKET www.hrf.net Daniel Färm, kommunikationschef, 070-650 12 09, daniel.farm@hrf.net Olof Palmes Gata 31, Box 1143, 111 81 Stockholm, Tel 0771-57 58 59