Hotell- och restaurangfacket säger ja till LO-samordningen

Hotell- och restaurangfackets förbundsstyrelse beslutade under fredagen att ställa sig bakom LO-samordningen.

– Det är en självklarhet för oss att vi måste samordna oss i arbetet för jämställda löner. Vi har gjort det tidigare och har då också kunnat se att skillnaderna mellan mäns och kvinnors löner har minskat. För oss finns inget annat val än att fortsätta det arbetet, säger Ella Niia, förbundsordförande för Hotell- och restaurangfacket.

HRF ställer sig därmed bakom de gemensamma LO-kraven på löneökningar med 3,5 procent eller minst 860 kronor i månaden och en jämställdhetspott på 100 kronor för avtalsområden där snittlönen är under 22.400 kronor.

- Menar vi allvar med att vilja minska skillnaden mellan mäns och kvinnors löner måste vi också fatta beslut som leder till förändringar. Jag beklagar verkligen inställningen hos de LO-förbund som inte ställer sig bakom detta arbete, säger Ella Niia.

HRF kräver också att lägstalönerna ska lyftas med samma summa som utgående lön, för HRF:s avtalsområde innebär det 860 kronor plus 100 kronor i jämställdhetspott.

- I vår bransch ligger cirka 40 procent på kollektivavtalets lägsta lön. Arbetsgivarna har alla möjligheter att betala mer men väljer att inte göra det. Vår motpart hos arbetsgivarna kräver frysta lägstalöner vilket i realiteten innebär en lönesänkning. Det vore naturligtvis förödande för anställda i vår bransch. För oss är frågan om lägstalönerna mycket central fråga i vårens avtalsrörelse, säger Ella Niia.

Läs HRF:s och Handels rapport om lägstalönernas betydelse för sysselsättningen: www.hrf.net/rapporter

Ella Niia, Förbundsordförande,070 – 652 24 33
Lovisa Lagerström Lantz, Kommunikationschef, 070 – 592 45 46

Hotell- och Restaurangfacket, HRF, organiserar anställda på hotell, restauranger, barer, nattklubbar, kasinon, konditorier, cateringföretag, bingo- och bowlinghallar, konferens- turism- och nöjesparksanläggningar. Medlemmarna jobbar inom en mängd yrken. Förbundet bildades 1918.