Hotell- och restaurangfacket storsatsar på medlemsrekrytering

Hotell- och restaurangfacket är det fackförbund som har tappat störst andel medlemmar jämfört med innan regeringens chockhöjning av a-kasseavgiften. Förbundet gör nu därför en storsatsning för att vända medlemsutvecklingen och öka organisationsgraden på de cirka 15 000 arbetsplatserna i branschen.

Satsningen innebär bl a:  Mer ute på arbetsplatserna  Medlemsrekryteringsutbildningar för förtroendevalda  Förstärkning och utbildning av lokala fackliga ledare  Bonus till medlemmar som rekryterar en arbetskamrat: en restaurangcheck värd 100 kr som endast kan användas på ställen med vårt kollektivavtal  Fokus på att värva fler medlemmar och förtroendevalda på stora arbetsplatser i branschen  Start på Scandichotellen i maj  Ungdomssatsning på gymnasieskolorna och ungdomsdominerade arbetsplatser  Nytt medlemsvärvarmaterial  Möjlighet att gå med via sms och direkt på hemsidan www.hrf.net  Fokus på sex prioriterade orter/områden: Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Umeå samt Norrköping/Linköping.
 Alla nya medlemmar får ett USB-minne med information om försäkringar, villkor, förmåner, m m  Förbättrad medlemsservice för befintliga medlemmar

- Detta är en överlevnadsfråga för förbundet. Vi måste bli bättre på att över huvud taget ställa frågan till fler, men också på att tala om att man faktiskt tjänar på att gå med. Vi satsar nu på att skapa förutsättningar och ge verktyg åt såväl förtroendevalda som ombudsmän – och faktiskt även till våra befintliga medlemmar. Men vi provar också nya grepp, med sms, USB-minne och bonusar – allt för att underlätta och stimulera fler att gå med i vår fackförening, säger Hotell- och restaurangfackets tredje förbundsordförande Malin Ackholt.