Hotell- och restaurangfacket strandar förhandlingarna

Hotell- och restaurangfacket har idag måndag beslutat sig för att stranda förhandlingarna med motparten SHR.

-Vårt mål är fortfarande att teckna bästa möjliga avtal för våra medlemmar. Nu är det faktiskt upp till SHR att klippa bandet till Svenskt Näringsliv och våga agera för branschens bästa. Bollen ligger hos SHR, säger Ella Niia.

Det är framförallt två frågor som gör att parterna inte kan enas.

Det ena rör möjligheten att anställda personal på ”extra anställning”. Anställningsformen är unik för branschen och innebär att arbetsgivare kan anställa personal för korta inhopp med kort varsel. HRF vill skärpa skrivningarna för att undvika att arbetsgivare utnyttjar extra-anställningen för att slippa anställa personalen på riktigt.

Den andra frågan rör lönefrågan där HRF kräver en löneökning per heltidsanställd på 1029 kronor över två år.

-Det finns en enormt frustration och oförståelse för hur SHR hittills har hanterat årets förhandlingarna. Deras krav innebär på varje punkt försämringar av vårt avtal och vi ser inte längre att vi kan komma någon vart i våra diskussioner, avslutar Ella Niia, förbundsordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Lovisa Lagerström Lantz, kommunikationschef HRF, 070 -592 45 46 ________________________________________

Hotell- och Restaurangfacket, HRF, organiserar 38.000 anställda på hotell, restauranger, barer, nattklubbar, kasinon, konditorier, cateringföretag, bingo- och bowlinghallar, konferens- turism- och nöjesparksanläggningar. Medlemmarna jobbar inom en mängd yrken. Förbundet bildades 1918.